Farbror Blå * Brandhill

Alla inlägg under juni 2010

Av Torbjörn S. Brandhill - 14 juni 2010 19:56

Första matchen i grupp F ska spelas 20:30 mellan Italien och Paraguay.


   

 

                   1 - 1

 

Martin: Regerande världsmästarna Italien går in i turneringen, men de är ett ålderstiget landslag. Ingen i laget får mig att tro på guld igen, måste nästan ha en ny fotbollsskandal i hemlandet  för att vinna alltihop. Paraguay imponerade i det sydamerikanska VM-kvalet, kom tvåa bakom Brasilien och kan ge Italien en bra och tuff match. Oavgjort och 1-1.

 

Torbjörn: Jag tror att Italiens "gamla" lag kommer att spela väldigt bra i årets VM eftersom de har fått en relativt enkel VM-grupp. Slovakien och Paraguay kan ställa till det för Italien men jag har svårt att se att båda verkligen kommer att göra det. Paraguay gjorde ett fantastiskt VM-kval och de blir nog farliga. Buffon storspelade i VM 2006 och det måste han göra i år igen för annars Italien ute. Jag tror Italien åker ut i åttondelsfinal. Resultat Italien blir slaget av ett hungrigt Paraguay 1-2.

Av Torbjörn S. Brandhill - 14 juni 2010 15:38

Nu är det dags för andra matchen i grupp E och den spelas mellan Japan och Kamerun. Notera även att jag fick helt rätt igen på förra matchen.


Ställning:

 

Torbjörn 10 - 6  Martin

 

 

 

 

      Kameruns flagga

 

                  1  - 0

 

Martin: Japan är med igen, men jag ser inte vad de ska övertyga mig för att gå vidare från gruppen. De måste få stopp på Eto'o för att ha chans i matchen vilket de inte kommer att klara av. Kamerun vinner med 0-2.

 

Torbjörn: Inget av lagen imponderade i kvalet till VM men jag tror nog att Japan kan plocka fram den gnistan i spelet, som de hade i VM 2002. Kamerun måste verkligen spela på snabbhet, bra passningspel och Eto'o kommer att vara deras enda nyckel till seger, eftersom det är han som ska göra deras mål. Jag tror att det blir en jämn och tråkig fotbollsmatch. Resultat: 1-1

Av Torbjörn S. Brandhill - 14 juni 2010 12:15

Första matchen i grupp E är en toppen match och den spelas mellan Holland och Danmark.


Fil:Flag of Denmark.svg

 

                   2 - 0

 

Martin: Holland ska vi svenskar ha ögonen på, eftersom de är sveriges motståndare i nästkommande EM-kval. Holland har fantastiska anfallsstjärnir som t.ex Robben, Kayt, Sneijder med flera. Danmark saknar en riktig stjärna och Bendtner är inte spelduglig från skador. Holland klarar av att krossa danmark med 3-0.

 

Torbjörn: Jag hade inte tänkte kommentera mer än att Holland är det bättre laget och vinner absolut. Segersiffran är däremot lite svårare att bestämma. Hmm 2-0 till Holland.

 

 

Av Torbjörn S. Brandhill - 13 juni 2010 22:28

Torbjörn 8-5 Martin

 

 

 

Argentina - Nigeria 1-0

 Tippning: Martin: 1-1

              Torbjörn:  1-0

(Torbjörn 2 poäng)

 

England - USA 1-1

 Tippning: Martin: 1-2

              Torbjörn:  1-1

(Torbjörn 2 poäng)

 

Algeriet - Slovenien 0-1

 Tippning: Martin: 1-1

              Torbjörn:  0-3

(Torbjörn 1 poäng)

 

Serbien - Ghana 0-1

 Tippning: Martin: 2-0

              Torbjörn:  2-0

(Inga poäng)

 

Tyskland - Australien 4-0

 Tippning: Martin: 2-0

              Torbjörn:  3-1

(Martin 1 poäng, Torbjörn 1 poäng)


I morgon är det:

Holland - Danmark

Japan - Kamerun

Italien - Paraguay

 

 





Av Torbjörn S. Brandhill - 13 juni 2010 20:13

Nu är det dags för andra matchen i grupp C och det blir intressant att se vad Australien kan göra mot Tyskland.


    

                             

                  4 - 0

 

Martin: Min favorit Tyskland går in i turneringen och får en tuff match mot Australien. Tyskland har ett intressant ungt lag och kan som outisder i turneringen att vinna alltihop. Australien behöver en Harry Kewell i form och hade nog gärna behövt en Mark Viduka i anfallet. Tyskland vinner med 2-0.

 

Torbjörn: Nu kommer vi se ett av de lag som jag hejar på i fotbolls-VM 2010, nämligen Tyskland! Tyskland hejar jag på eftersom det är ett härligt land och de bjuder på högklassig fotboll. Lahm gjorde det snyggaste målet i VM 2006 och Tyskland har fått en drömgrupp i årets VM. Jag tror att Australien kan göra en bra match men det kommer att räcka hela vägen mot Tyskland. Det blir 3-1 till Tyskland.

 

 

Av Torbjörn S. Brandhill - 13 juni 2010 16:08

Ställning:

 

 

Torbjörn 7-4 Martin

 

 


               

                    0 - 1

 

 

Martin:  Serbien har ett intressant lag på pappret med Vidic från Manchester United i mittförsvaret. Man vann sin kvalgrupp före Frankrike och det är imponerande. Ghana spelade final i vintras i Afrikanska Mästerskapen, men de saknar sin största stjärna Michael Essien från Chelsea och de blir tufft för dem att klara av Serbien. 2-0 till Serbien i den här matchen.

 

Torbjörn: Serbien har utvecklats väldgit mycket inom fotboll och de var väldigt duktiga i VM-kvalet. De har bra anfallspel och de kommer nog bli svåra för de flesta lag i gruppen. Jag tror att Ghana kommer att ge en bra match men deras försvarsspel kommer inte att räcka till . Därför blir det 2-0 till Serbien.




Av Torbjörn S. Brandhill - 13 juni 2010 12:53

Ställning i tippningstävlingen

Jag tog fullpott igår och gick därför upp i ledningen! Jag fick rätt på alla resultat igår, vi får hoppas att det händer idag igen. =)

  

Torbjörn 6-4 Martin

  

Då är det dags för andra matchen i grupp C, matchen spelas mellan Algeriet och Slovenien. Mycket tyder på att denna match är Sloveniens och Algeriets enda chans i gruppen.

  


                                                  


                 0 - 1

 

Martin: En jämn match på förhand och känns som ett bottenmöte i Grupp C, eftersom Algeriet och Slovenien är inte tillräckligt bra för att rubba eller att chocka England och USA i sin grupp. Algeriet gick till VM efter hatmatch mot Egypten och kom till semifinal i årets Afrikanska Mästerskapen. Slovenien skrällde genom att slå ut självaste Ryssland i playoff till VM. Min känsla är att de kommer att bli oavgjort i den här matchen. Resultat: 1-1.

 

Torbjörn: Jag tycker att detta är en väldigt svår match att tippa, eftersom jag faktiskt aldrig har sett Algeriet spela. Jag tror däremot att Sloveniens strålande spel i VM-kvalet glänser mot Algeriets kvalspel. Slovenien är inte det starkaste laget men de kan absolut vinna mot både USA och England. Algeriet tror jag däremot inte så mycket på. Slovenien kommer att vinna matchen med 3-0. Algeriet kommer att bryta ner sig själva när Slovenien gör 1-0.

 

 

Av Torbjörn S. Brandhill - 12 juni 2010 16:03








Första matchen i grupp C är en toppenmatch och spelas mellan England och USA.


  

 

            1  - 1

 

 

Martin: England och USA i första matchen i Grupp C, blir en höjdarmatch och jag tror att USA kan skrälla. Blir nog seger för USA med 1-2.

 

Torbjörn: Detta är en riktigt bra match men jag tror att Englands explosivitet kan avgöra matchen. Deras snabba anfall kommer bli väldigt svåra för USA. USA kan vinna med hjälp av sitt duktiga strukturella spel men jag tror att det i slutändan blir en oavgjord match. 1-1

 









Fråga mig

100 besvarade frågor

Omröstning

Vet du vad en frivilligcentral är?
 Ja
 Nej

Bidra till bloggen

Alla bidrag är välkomna. Bloggen lyfter civilsamhället och frivilligt socialt arbete mer och andra politiska frågor. Alla pengar går till att bygga upp bloggen och annat för att lyfta politiska frågor. Det kan gälla Ulricehamns kommun eller riksfrågor. 

 

Swisha till: 070-2870484

Det här är jag

     

Get to know be better-video på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=AdMJjhuhHDQ&list=UUswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag gör videor på svenska, engelska och tyska. I mina videor på svenska heter jag "Farbror Blå" och i de på engelska samt tyska heter jag "Brandhill". Alla mina videor på tyska har undertexter på svenska så om du inte kan tyska är det inte något problem. Här är min youtube-kanal: 

https://www.youtube.com/channel/UCswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag är 26 år och politiskt aktiv i Liberalerna, har en populär blogg samt youtube-kanal med över 400 000 views, spelar piano, sjunger m.m.

 

Har varit distriktsordförande för LUF Kalmar och suttit som ersättare i en del lokala styrelser i Liberalerna tidigare Folkpartiet Liberalerna. 

 

Är intresserad av livet och allt som har med livet att göra. Poesi har alltid varit en stor del av mitt liv och på poeter.se delar jag med mig av mina dikter. Jag har pluggat internationella samhällsstudier på Linnéuniversitetet i Kalmar och har därmed läst idéhistoria, statsvetenskap, internationella samhällsstudier m.m. Jag var erasmusstudent i Bremen/Tyskland. I Tyskland pluggade jag statsvetenskap, engelska och tyska. (Terminen i Tyskland var under förra hösten)  Är hemma i Sverige nu och har en fil.kand. i statsvetenskap. Idag pluggar jag offentlig förvaltning, ledning och styrning på Göteborgs Universitet. 

 

Har du frågor, tankar eller något liknande till mig är det välkommet med kommentarer samt förslag om vilka typer av videor som jag ska göra m.m.

 

Politik: Talesperson för en realistisk och genomtänkt syn på politik. Jag älskar att diskutera och försöker göra mig involverad i politiken genom att diskutera frågor via flera olika synvinklar. Jag brinner för de mänskliga rättigheterna.  

 

Här är ett klipp från min tv-debut. Det var under valrörelsen i februari-månad 2014. (Om jag minns rätt)   

https://www.youtube.com/watch?v=Kn7dAJEdAnE 

 

Här är jag med i radion: 

P4 Kalmar - Debatt om vilka frågor som är de viktigaste ungdomsfrågorna: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=5889187 

 

I P3 om hot som jag fått som politiker och ordförande i LUF Kalmar: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspxprogramid=1646&artikel=5853654

Sök i bloggen

Translate my blog

Besökare

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Ranka blogg

bloggtopplista free counters
Free counters Affärsverksamhet bloggar Blogg listad på Bloggtoppen.se Twingly BlogRank PageRank bloggar Blogglista.se Kvalitetskatalog.se