Farbror Blå * Brandhill

Alla inlägg under juni 2010

Av Torbjörn S. Brandhill - 12 juni 2010 15:46

Andra matchen från grupp B spelas mellan Argentina och Nigeria.


     

             

              1 - 0

 

Martin: Argentina är storfavorit med anfallsstjärnor som Messi, Higuain, Milito, Tevez med flera. Dock har Argentina ett STORT problem, nämligen förbundskaptenen Diego Maradona. Jag tror att Lars Lagerbäcks Nigeria kan skrälla och ta poäng mot dem. Oavgjort och 1-1.

 

Torbjörn: Nigeria är beroende av att göra det första målet. Jag tror däremot att det kommer vara mållöst i den första halvleken och sedan kommer Argentina vara starkare i längden. Argentina har farliga anfallare och det gör att Nigeria ständigt måste vara på vakt. Jag tror inte att Nigerias försvar kommer att hålla. Nigerias enda chans till seger är om de gör det första målet i matchen. 1-0 till Argentina blir det.

 

Av Torbjörn S. Brandhill - 12 juni 2010 15:37

 

Torbjörn 2-4 Martin

 

 

Sydafrika - Mexico 1-1

Tippning: Martin: 1-1

              Torbjörn  2-1

(Martin 2 poäng)

 

Uruguay - Frankrike 0-0

Tippning: Martin: 1-1

             Torbjörn: 1-2

(Martin 1 poäng)

 

Sydkorea - Grekland 2-0

Tippning: Martin: 3-0

             Torbjörn: 2-0

(Torbjörn 2 poäng, Martin 1 poäng)

 

Av Torbjörn S. Brandhill - 12 juni 2010 12:17

Tre matcher idag från Grupp B och Grupp C.


Först ut: Sydkorea - Grekland


  


                                                  


               2  - 0 

           

 

Martin: Greklands enda chans att visa stolthet ute i världen och man undrar om de har ens råd att få ihop laget med tanke på sin ekonomiska kris (lite skämtsamt av mig). Grekland var med senast i VM 1994 och är i VM:s maratonlista 3:e sämsta VM-nationen med tre förluster och 0-10 i målskillnad. Sydkorea är inte lika bra landslag som de var i hemma-VM 2002 ihop med Japan, där de kom 4:a. Men de bör väl kunna vinna över Grekland med sina bättre stjärnor. Seger för Sydkorea blir det och 3-0.


Torbjörn: Grekland gick vidare till VM 2010 via Playoff, de blev 2:a i sin grupp 1 poäng efter Schweiz. I Playoff mötte Grekland Ukraina och de spelade (0-0, resp. 1-0). Detta är riktigt dåligt och de har tappat sedan EM-2004. Jag tror att Sydkorea vinner matchen med 2-0. Sydkorea vann för övrigt sin grupp i det Asiatiska-VM kvalet före Nordkorea. Jag tror på Sydkorea eftersom dem har duktiga anfallare och en svår spelstil.







Ställning

 


Torbjörn  0 - 3 Martin

Av Torbjörn S. Brandhill - 11 juni 2010 19:06

 Ja eller nej till vuvuzela?

  

Torbjörn 0-2 Martin står det just nu i tävlingen.

          0 -    0

 

  

Martin: En tuff och svårtippat match. Förra gången de möttes i VM var 2002 och då slutade det 0-0. Uruguay har ett bra lag och Diego Forlan är en fantastisk anfallare från Atletico Madrid. Frankrike har ett stjärnstarkt lag på pappret, men fransk landslagsfotboll har gått utför sen VM 2006. Jag tror på oavgjort och 1-1.


Torbjörn: Jag tror att det blir en jämn match mellan Uruguay och Frankrike. Jag tror att Frankrike vinner matchen på grund utav att laget har toppspelare på alla positioner. Jag tror att Frankrike kommer lyckas om bara försvarsspelet fungerar som det ska. Uruguay tror jag dock kommer bjuda på ett bra motstånd. Jag tror att matchen blir 1-2 till Frankrike. Frankrike får inte släppa några onödiga chanser.

 Ganska svår match att bedömma. =)

Av Torbjörn S. Brandhill - 11 juni 2010 15:34

Världens största lagidrottsmärsterskap börjar idag, nämligen fotbolls-VM och iår för första gången i Afrika. Jag och min storebror Martin ska under en månads tid tippa VM-matcherna och ha en liten "tävling" mot varandra.


VM brakar igång mellan hemmanationen Sydafrika och Mexico.


          1   - 1

                                                  


                                                  


                                                  


                                                  


                     


Martin: Hemmanationen kommer att få ett massivt stöd av massa oljud från tutorna som jag inte kommer på just nu. Den här matchen avgör Sydafrikas fortsättning i turneringen. Jag har svårt att se att Sydafrika ska klara av Mexico med tanke på att Sydafrika är VM-turneringens näst sämsta landslag om man går efter FIFA-rankningen (83:a). Men jag tippar oavgjort och 1-1 i matchen.


Torbjörn: Jag tror absolut på Sydafrika eftersom de brukar gå bra för hemmanationen i VM-sammanhang. Dock har de inga stora fotbollsstjärnor, men jag tror nog att Sydafrika vinner med 2-1.


Man får 1 poäng om man gissar rätt vinnande lag eller om matchen blir oavgjord. Rätt resultat ger 2 poäng. =)

Av Torbjörn S. Brandhill - 9 juni 2010 20:57


Liberati

 

I liberati driver vi denna fråga väldigt hårt och det har vi har faktiskt gått framåt. Ännu är det en lång väg tills cannabis blir avkriminaliserat men det verkar iallafall som om politikerna börjar förstå vad vi menar.


Här kommer två klipp med två medlemmar i liberati och folkpartiet.

Alexander Bard

 


 Annika Beijbom






Här är en artikel av Alexander Bard som besvarar: Varför knarkar folk?

http://www.aftonbladet.se/debatt/article7242556.ab 


 Här är ett bevis på att allt fler och fler folkpartister sympatiserar med oss:

 http://tobbeiteckomatorp.blogspot.com/2010/06/titta-en-drogliberalfy-usch-vad.html


Av Torbjörn S. Brandhill - 8 juni 2010 21:22

Hej nu tänkte jag starta en liten tävling på min blogg


Kommentera med eran favorit metafor. Den som vinner min tävling kommer att vinna ett visst pris.   Hoppas så många som möjligt deltar. Om ni inte kommer på någon metafor kan ni alltid ta ett ordspråk.


Jag slutar skolan den 15 juni och den 16 juni börjar jag sommarjobba.


Jag tänkte fortsätta med mitt metafysik-tema genom att ta en intervju med metafysikens "mästare" Björn Ranelid. Jag tycker att Björn Ranelid är en intressant person, men som författare vet jag inte. Jag har tänkt läsa en av hans böcker men det har inte blivit av. Just nu läser jag Nätokraterna av Jan Söderqvist och Alexander Bard. Har ni något bra boktips? (tänk på att boken helst ska vara lite politisk)



Av Torbjörn S. Brandhill - 6 juni 2010 18:52

Gå gärna in på Liberatis hemsida och se vårat arbete.


http://www.liberati.se/


Liberati Sprid gärna min blogg vidare =) Farbrorbla.bloggplatsen.se

Fråga mig

100 besvarade frågor

Omröstning

Vet du vad en frivilligcentral är?
 Ja
 Nej

Bidra till bloggen

Alla bidrag är välkomna. Bloggen lyfter civilsamhället och frivilligt socialt arbete mer och andra politiska frågor. Alla pengar går till att bygga upp bloggen och annat för att lyfta politiska frågor. Det kan gälla Ulricehamns kommun eller riksfrågor. 

 

Swisha till: 070-2870484

Det här är jag

     

Get to know be better-video på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=AdMJjhuhHDQ&list=UUswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag gör videor på svenska, engelska och tyska. I mina videor på svenska heter jag "Farbror Blå" och i de på engelska samt tyska heter jag "Brandhill". Alla mina videor på tyska har undertexter på svenska så om du inte kan tyska är det inte något problem. Här är min youtube-kanal: 

https://www.youtube.com/channel/UCswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag är 26 år och politiskt aktiv i Liberalerna, har en populär blogg samt youtube-kanal med över 400 000 views, spelar piano, sjunger m.m.

 

Har varit distriktsordförande för LUF Kalmar och suttit som ersättare i en del lokala styrelser i Liberalerna tidigare Folkpartiet Liberalerna. 

 

Är intresserad av livet och allt som har med livet att göra. Poesi har alltid varit en stor del av mitt liv och på poeter.se delar jag med mig av mina dikter. Jag har pluggat internationella samhällsstudier på Linnéuniversitetet i Kalmar och har därmed läst idéhistoria, statsvetenskap, internationella samhällsstudier m.m. Jag var erasmusstudent i Bremen/Tyskland. I Tyskland pluggade jag statsvetenskap, engelska och tyska. (Terminen i Tyskland var under förra hösten)  Är hemma i Sverige nu och har en fil.kand. i statsvetenskap. Idag pluggar jag offentlig förvaltning, ledning och styrning på Göteborgs Universitet. 

 

Har du frågor, tankar eller något liknande till mig är det välkommet med kommentarer samt förslag om vilka typer av videor som jag ska göra m.m.

 

Politik: Talesperson för en realistisk och genomtänkt syn på politik. Jag älskar att diskutera och försöker göra mig involverad i politiken genom att diskutera frågor via flera olika synvinklar. Jag brinner för de mänskliga rättigheterna.  

 

Här är ett klipp från min tv-debut. Det var under valrörelsen i februari-månad 2014. (Om jag minns rätt)   

https://www.youtube.com/watch?v=Kn7dAJEdAnE 

 

Här är jag med i radion: 

P4 Kalmar - Debatt om vilka frågor som är de viktigaste ungdomsfrågorna: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=5889187 

 

I P3 om hot som jag fått som politiker och ordförande i LUF Kalmar: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspxprogramid=1646&artikel=5853654

Sök i bloggen

Translate my blog

Besökare

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Ranka blogg

bloggtopplista free counters
Free counters Affärsverksamhet bloggar Blogg listad på Bloggtoppen.se Twingly BlogRank PageRank bloggar Blogglista.se Kvalitetskatalog.se