Farbror Blå * Brandhill

Alla inlägg under september 2010

Av Torbjörn S. Brandhill - 13 september 2010 22:47


"Ett mänskligare Sverige" är kristdemokraternas valspråk inför riksdagsvalet 2010, som är på söndag. Ett råd: Gå och rösta för att valet ska bli så demokratiskt som möjligt.

Av Torbjörn S. Brandhill - 13 september 2010 22:34

Kristdemokraternas åsikter:

 

 

  •  Kungliga operan renoveras!

 

  •  Reglerna för kultursponsring förenklas!

 

  •  Svenska biografer ska digitaliseras!

 

  •  "Skapande skola" byggs ut till fler årskurser!

 

  •  Vi tillsätter en bokutredning!

 

  •  Nytt filmavtal med mer pengar från näringslivet!

 

  •  Brädspel på alla svenska bibliotek!

 

  •  Statligt stöd till medeltidsveckan, lajvare och rollspel!

 

  • Dansbandsmomsen sänks till 6 %!
Av Torbjörn S. Brandhill - 13 september 2010 22:29

Här är kristdemokraternas partiledare Göran Hägglunds utfrågning:


http://svtplay.se/v/2127670/valet_2010/utfragningen__kristdemokraterna?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,2128073/sb,p130180,1,f,-1


Du kan även se de andra utfrågningarna om du klickar vidare via länken.

Av Torbjörn S. Brandhill - 13 september 2010 22:26


Nu är det dags för kristdemokraterna, klippet är taget från Göran Hägglunds tal vid rikstinget i Örebro.



Kristdemokraternas symbol: En vitsippa

 

Kristdemokraternas partiledare:

 Göran Hägglund är 51 år och partiledare för kristdemokraterna sedan 2004. Han är socialminister/ socialdepartementschef i alliansregeringen och ansvarar därför över socialdepartementet. De andra två ministrarna från kristdemokraterna är: Maria Larsson (Folkhälsominister) och Cristina Husmark Pehrsson (Socialförsäkringsminister).


Utbildning. Taget från Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6ran_H%C3%A4gglund Hägglund har social gymnasial utbildning, branschgemensam utbildning inom försäkringssektorn, samt företagsintern utbildning inom finanssektorn.

 

Göran Hägglund efterträdde Alf Svensson, som var kristedemokraternas partiledare i hela 31 år mellan åren 1973-2004. Om ni tycker om Alf Svensson kan ni se hans valutfrågning från 2002 här: Han blir utfrågad av Stina Lundberg Dabrowski och Erik Fichtelius.

 

 http://svtplay.se/v/1393044/oppet_arkiv/alf_svensson__kristdemokraterna_2002_-_del_1?cb,a1364145,1,f,103221/pb,a1364142,1,f,103221/pl,v,,1393049/sb,k103213,2,f,103221  http://svtplay.se/v/1393045/oppet_arkiv/alf_svensson__kristdemokraterna_2002_-_del_2?cb,a1364145,1,f,103221/pb,a1364142,1,f,103221/pl,v,,1393044/sb,k103213,2,f,103221 http://svtplay.se/v/1393046/oppet_arkiv/alf_svensson__kristdemokraterna_2002_-_del_3?cb,a1364145,1,f,103221/pb,a1364142,1,f,103221/pl,v,,1393045/sb,k103213,2,f,103221

 

Vad menas med kristdemokratisk?

Först vill jag säga att kristedemokraterna är inte konserativt utan partiet är kristdemkratiskt. Men vad är menas med det då? Om vi kollar först i en ordbok...

 

Kristdemokratisk- kristligt demokratiskt som avser politik på kristen o. demokratisk (o. varnl. konservativ) grund, i sht om statsbärande sådana partier i Tyskland o. Italien samt om kristdemokraterna (kd) i Sverige.


Så här beskrivs partiet på kristdemokraternas hemsida: "Vi arbeta för ett samhälle där fler tar ansvar och bryr sig om varandra. Vårt partinamn förklarar att vi står för demokrati byggd på kristen människosyn och värdegrund. En vanlig missuppfattning om partiet är att man måste vara religiöst engagerad för att vara med. Det är fel. Alla som delar våra idéer är välkomna i partiet. Kristdemokraterna har drygt 24 000 medlemmar. Partiets ordförande heter Göran Hägglund. Våra viktigaste områden är - värdig vård och omsorg, valfrihet och rättvisa för familjen och blomstrande näringsliv för välfärd."

 

Här beskriver Göran Hägglund kristdemokraternas vision:

 


Jag ger tummen upp åt att kristdemokraterna har ändrat sjukförsäkringen eftersom det var ett måste i Sverige. Vi i Sverige har de bästa förusättningarna att vara friska, men ändå är vi ett av det sjukaste folket i världen. Detta beror på ett sjukförsäkringssystem som inte hängde ihop med samtiden. Man måste arbeta i politiken för att folk ska vara och bli friska och alliansen har i och med dessa reformer tagit ett steg i den riktningen. "Stupstocken" har hittills varit bra och den går att plocka bort från fall till fall, alltså går det att undvika stupstocken om man har cancer etcetera. Detta är väldigt bra.

Av Torbjörn S. Brandhill - 12 september 2010 23:31

Nu är det dags för

 

det sista partiet.

 

Detta parti blev sist i

 

lottningen och därför

 

fick de vara sist ut på

 

min blogg. Vilket är

 

partiet???

 

 

 

 

 

 

Kristdemokraterna

 

såklart!

Fråga mig

100 besvarade frågor

Omröstning

Vet du vad en frivilligcentral är?
 Ja
 Nej

Bidra till bloggen

Alla bidrag är välkomna. Bloggen lyfter civilsamhället och frivilligt socialt arbete mer och andra politiska frågor. Alla pengar går till att bygga upp bloggen och annat för att lyfta politiska frågor. Det kan gälla Ulricehamns kommun eller riksfrågor. 

 

Swisha till: 070-2870484

Det här är jag

     

Get to know be better-video på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=AdMJjhuhHDQ&list=UUswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag gör videor på svenska, engelska och tyska. I mina videor på svenska heter jag "Farbror Blå" och i de på engelska samt tyska heter jag "Brandhill". Alla mina videor på tyska har undertexter på svenska så om du inte kan tyska är det inte något problem. Här är min youtube-kanal: 

https://www.youtube.com/channel/UCswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag är 26 år och politiskt aktiv i Liberalerna, har en populär blogg samt youtube-kanal med över 400 000 views, spelar piano, sjunger m.m.

 

Har varit distriktsordförande för LUF Kalmar och suttit som ersättare i en del lokala styrelser i Liberalerna tidigare Folkpartiet Liberalerna. 

 

Är intresserad av livet och allt som har med livet att göra. Poesi har alltid varit en stor del av mitt liv och på poeter.se delar jag med mig av mina dikter. Jag har pluggat internationella samhällsstudier på Linnéuniversitetet i Kalmar och har därmed läst idéhistoria, statsvetenskap, internationella samhällsstudier m.m. Jag var erasmusstudent i Bremen/Tyskland. I Tyskland pluggade jag statsvetenskap, engelska och tyska. (Terminen i Tyskland var under förra hösten)  Är hemma i Sverige nu och har en fil.kand. i statsvetenskap. Idag pluggar jag offentlig förvaltning, ledning och styrning på Göteborgs Universitet. 

 

Har du frågor, tankar eller något liknande till mig är det välkommet med kommentarer samt förslag om vilka typer av videor som jag ska göra m.m.

 

Politik: Talesperson för en realistisk och genomtänkt syn på politik. Jag älskar att diskutera och försöker göra mig involverad i politiken genom att diskutera frågor via flera olika synvinklar. Jag brinner för de mänskliga rättigheterna.  

 

Här är ett klipp från min tv-debut. Det var under valrörelsen i februari-månad 2014. (Om jag minns rätt)   

https://www.youtube.com/watch?v=Kn7dAJEdAnE 

 

Här är jag med i radion: 

P4 Kalmar - Debatt om vilka frågor som är de viktigaste ungdomsfrågorna: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=5889187 

 

I P3 om hot som jag fått som politiker och ordförande i LUF Kalmar: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspxprogramid=1646&artikel=5853654

Sök i bloggen

Translate my blog

Besökare

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Ranka blogg

bloggtopplista free counters
Free counters Affärsverksamhet bloggar Blogg listad på Bloggtoppen.se Twingly BlogRank PageRank bloggar Blogglista.se Kvalitetskatalog.se