Farbror Blå * Brandhill

Direktlänk till inlägg 27 oktober 2010

Höj nu kvalitén på debatten!

Av Torbjörn S. Brandhill - 27 oktober 2010 20:06

SD är inte rasister utan de bedriver en politik som inriktar sig på att begränsa invandringen. Det är en åsikt som en stor del av svenska befolkningen faktiskt tycker. Man kan tycka precis vad man vill om detta men att kalla någon  vid politiska skällsord leder ingen vart! Tala om istället vad ni vill göra och vad målet är. Jag har faktiskt aldrig hört någon säga vad målet med invandringen är. Om man talade om detta för svenska folket tror jag debatten skulle höjas avsevärt i kvalité. Efter att de har trätt fram med framtidstron kommer regeringen kunna lägga förslag som pekar mot denna vision. Men idag är det faktiskt ingen som begriper sig på vad de gör. NU måste vi börja behandla SD som vilket annat parti som helst. Det är dags att ta debatten.


Här berättar Jan Guillou sin slutsats om SD  Börja vara pragmatiska lyssna på Jan Guillou!



Bloggtoppen.se" href="http://www.bloggtoppen.se/">Blogg listad på <a href=Bloggtoppen.se" /> bloggping

 http://farbrorbla.bloggplatsen.se/ 


 
 
Ingen bild

Diego

27 oktober 2010 22:03

"Stor del av svenska befolkningen?"
Mig veterligen så röstade 95% av Sveriges befolkning emot Sverigedemokraterna, så sluta försvara dem med ett så befängt argument!
RASISTER ÄR VAD DE ÄR!

Torbjörn S. Brandhill

27 oktober 2010 22:11

Nu ska vi vara sakliga. 40 % av Sveriges befolkning svarade i en undersökning att de vill ha en mer reglerad invandring. Denna diskussion angående invandringen hålls på arbetsplatser och jag belyser att SD lyfter upp denna fråga på den politiska kartan. Vi ska bemöta argumenten inte förpassa diskussionen kring invandring. Rasister är inte SD. Fri debatt är vad som behövs eftersom vi absolut inte får rucka på yttrandefriheten.

 
Ingen bild

Anna

28 oktober 2010 07:26

Faktiskt så är dom rasister, det är bara vad dom är. Försök inte ändra på det, för det är redan så liksom!
Håller med Diego..

Torbjörn S. Brandhill

28 oktober 2010 09:48

"Det är bara vad dom är" Du menar helt enkelt att man kan kalla en politiker rasist bara för att person i fråga är rasist inte för att det finns något i peartiets politik som är rasistiskt? Det är inte logiskt. Det är precis som att säga att någon är korkad. Det är inget argument. "DU får inget säga något för att du är korkad"! Det är inget argument du har förlorat debatten direkt! Man ska bemöta alla åsikter med argument och ta alla åsikter på allvar. Sluta upp med att använda politiska skällsord.

 
Ingen bild

A-K

28 oktober 2010 09:58

Helt rätt,äntligen en som fattar.Bra skrivet Torbjörn.SD har blivit så illa mottagna så man skäms.

 
linda

linda

28 oktober 2010 13:34

hejsan. jag gillar de du skriver själv röstade jag på sd. det är väl inget fel att man vill ha minder invandrare i sverige för dom skulle inte vilja att vi kommer till deras land och bor där.

http://mammatillalice-2010.bloggplatsen.se

Torbjörn S. Brandhill

28 oktober 2010 21:33

Jag tycker absolut att man ska leda en seriös debatt mot SD istället för att beskylla dem för en massa saker. Massor av skällsord för vad socialdemokraterna har gjort kan man plocka upp. Men det gör man inte! Den politiska spelplanen ska vara ren och demokratisk.

 
minischulman

minischulman

28 oktober 2010 17:59

tycker du har helt rätt i det du skriver.
för många i sverige vill faktiskt minska invandringen då den bedrivs på ett väldigt oansvarigt sätt som i längden inte gynnar någon.

http://minischulman.blogg.se

Torbjörn S. Brandhill

28 oktober 2010 21:44

Kul att du delar min uppfattning. Sprid gärna min blogg vidare till folk som du känner. =)

farbrorbla.bloggplatsen.se

 
Vikki

Vikki

28 oktober 2010 18:49

De vill utvisa människor, hindra dem från att utöva sin religion och hindra människor från att klä sig som de vill.

http://vickileh.bloggagratis.se

Torbjörn S. Brandhill

28 oktober 2010 21:38

Inget av det du säger stämmer. 1. De vill ha en mer reglerad invandring. 2. De vill inte att vi ska bygga allt för många mokéer. 3. Får SD bemöta.

 
Vikki

Vikki

28 oktober 2010 18:58

Jan Guillo har ändrat uppfattning om SD.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/janguillou/article7768079.ab

http://vickileh.bloggagratis.se

Torbjörn S. Brandhill

28 oktober 2010 21:27

Jan Guillou gjorde en bedömning av Dansk folkepartis inflytande över SD. Han skriver att SD:s mål skulle vara att bli dansk folkeparti. Jag tänker inte försvara DF i denna fråga. Där har han helt rätt plus att den kan uppfattas lite fel när SD låter Pia tala åt dem. Men han borde kanske ha tänk på att hon under detta tal faktiskt talade om sveriges valsystem och vissa av hennes synpunkter var väldigt vettiga i demokratisk synvinkel.

 
Ingen bild

Niclas B

28 oktober 2010 19:30

Faktum kvarstår att det är du som är blåögd, SD är rasister som tycker att invandrare är mindre värda. Så oavsett om du anser att personen ovan förlorar din debatt så kvarstår faktum och det kan inte SD's nypolerade yta ändra på.

Torbjörn S. Brandhill

28 oktober 2010 21:11

Jag är reell i min bedömning. De anser inte att invandrare är mindre värda Det vore väldigt konstigt om det var så, eftersom det har beräknats att sverigedemokraternas politik hjälper flest invandrare. Det finns ingen logik alls i regeringens solidaritets tänk när man av bråkdel av invaringens kostnad kan hjälpa många fler i närområdet. VI måste lyfta och börja hålla en seriös debatt om detta.Vi måste sluta slänga politiska skällsord om SD som inte stämmer. nämn saker i sina riktiga namn. jag är liberal är vill därför att alla åsikter ska bemötas med argument.

 
Samuel

Samuel

28 oktober 2010 20:11

SVERIGE DEMOKRATERNA ÄR RASSISTER ANDAR LÄNDER BLIR JU ARGA

http://modekillar.bloggplatsen.se

Torbjörn S. Brandhill

28 oktober 2010 21:13

Vilka andra länder? Jag har hört att flera andra länder har skrattat åt hur dåligt vi har handskats med SD...

 
Ingen bild

sara

28 oktober 2010 20:16

du har helt rätt!

Torbjörn S. Brandhill

28 oktober 2010 21:40

Kul att du förespråkar demokrati. =)

 
Vikki

Vikki

28 oktober 2010 22:44

Att SD skall bebemötas med debatt håller jag med om. När pressen började skriva efter valet var det lite sent.

http://vickileh.bloggagratis.se

 
Honung

Honung

29 oktober 2010 01:52

Det verkar som många här har missuppfattat vad du säger, Torbjörn. Om jag har uppfattat saken rätt, så är du för demokratis och att alla ska ha rätt att yttra sin åsikt? Och om man är av en annan uppfattning så ska man bemöta andras åsikter med vettiga argument och öppna upp för debatt. Du vill att alla ska få komme till tals och så även Sverigedemokraterna? Bra. Det är så det fungerar i en demokrati. När Jimmie Åkesson var i min stad och talade innan valet, så buade folk och blåste i såna där fotbollstutor. (Vuvuzele?) Ingen hörde vad han sa och därför vet man inte heller vad han vill och kan inte bemöta honom med några som helst argument. Om han inte får tala så kan vi inte varken hålla med eller inte hålla med. Ingen vet vad han vill eftersom alla vill försöka tiga ihjäl honom. Det är odemokratiskt och orättvist. Var jag står politiskt har ingenting med detta att göra. Men man måste vara öppen för en diskussion och detta gäller alla partier oavsett var man själv står.

http://honungsbullen.blogg.se

Torbjörn S. Brandhill

29 oktober 2010 10:26

Väldigt härligt att du förstår precis hur jag menar. Politiker ska inte kasta skällsord utan argument. Sedan är det redan bevisat att de inte är rasister men det åter stå att se hur de kommer att agera i riksdagen.

 
Ingen bild

Diego

29 oktober 2010 11:43

På vilket sätt är det "bevisat" att de inte är rasister???? Ge mig EN källa som styrker det påståendet!

Torbjörn S. Brandhill

29 oktober 2010 11:55

Ordet rasism har missbrukats av Sveriges befolkning allt för länge. Av att säga att SD är rasister har man devalverat hela innebörden av ordet. I Sverige bekyller man ett parti för att vara rasister så fort man uttalar sig kritiskt i integrationsfrågan. Detta har lett till att debatten inte förs. Politiska skällsord ska inte stå i vägen för den politiska sakliga debatten. När vi inte för debatten växer missnöjet och av det blir SD större eftersom kritiken mot den förda politiken ökar. Kritik måste få finnas i alla politiska områden.

 
Ewe

Ewe

29 oktober 2010 13:21

Jag hatar rasister, jag hatar SD, jag hatar faktiskt din åsikt om detta! T.x får man inte bära burka enligt SD!vf inte?det är deras egen religon! exakt som om det skulle vara emot lagen att ha byxor istället för kjol eller klänning om man är tjej/Kvinna och jobbar på vissa ställen!Alla ska få klä sig som de vill!SD vill inte att flyktingar ska tas emot!vf inte?vart ska dem ta vägen då? alla är lika värda och ingen jävlar rasist gubbe ska ändra på!

http://hatemylife.bloggplatsen.se

 
katjis

katjis

29 oktober 2010 15:26

Diego: 95% utav de som har rösträtt ja.. Tänk hur många som har rösträtt när de läser aftonbladet som är en utav Sveriges största tidningar. http://www.aftonbladet.se/vigillarolika/ Har gått över 1 månad nu och de har int ens kommit uppp till 600.000 röster. Tänk även på att i denna röstning får även de som int har rösträtt rösta! Vi har en befolkning på drygt 9.000000 Bör då räkna bort de som är allt för unga för att läsa aftonbladet. Inga 95% då inte.
SD vill bevara kärnfamiljen med gratis familjerådgivning:) Min barndom hade då kunnat bli bättre med sådan hjälp:)

http://katjis.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Diego

29 oktober 2010 19:21

Du förstår ju fortfarande inte frågan? Det enda du klagar på är att de andra partierna inte bemöter SD, men det ska de inte göra heller eftersom de är rasister, och inte förtjänar att få sina åsikter besvarade! Nazismen i Tyskland är ju ett exempel på vad som händer när extremhögern kommer till makten... Nej, frys ut Sverigedemokraterna ur Riksdagen, säger jag! De har ingen rätt att vara där med de åsikter de har, och vi vill ju inte riskera att bli ett nytt extremhögerland!

Torbjörn S. Brandhill

29 oktober 2010 21:47

Sverige är en demokrati i en demokrati är yttrandefrihet det mest grundläggande. Du förspråkar alltså inte demokrati. Du menar att din åsikt är lag. Bara ett parti ska få finnas i riksdagen och så fort någon har någon annan åsikt än dig så ska denna människa inte få yttra sig. Diktatorisk är vad du är. Diktatur är raka motsatsen till demokrati. Din inställning till politik är mer lik Hitlers styrning än vad SD:s inställning är. Jimmie Åkesson ställer upp på det demokratiska samhället Varför ska då inte Mona Sahlin och Fredrik Reinfeldt vara tvungna att göra det? Yttrandefriheten är det viktigaste som finns i en demokrati! Fundamentalt för demokrati är att: Alla åsikter respekteras och bemöts med argument! På tal om högerextremism: Din liknelse mellan SD och nazismen är helt absurd!

 
Ingen bild

Anna B.

30 oktober 2010 12:30

Jag håller helt med dig torbjörn, och tycker att folk som inte har läst på ordentligt om SD egentligen inte har någon rätt att utrycka sig i diskutionen. Det får bara personerna att låta obildade och okunniga. För att kunna diskutera något krävs det att man har all fakta i bagaget och kan stå för det man säger, och kunna styrka det med argument och fakta. Alla som har läst på om SD, på deras valsida, och inte på aftonbladet, vet att dom inte är rasister. Ta reda på fakta innan ni slänger ur er opolitiska komentarer! Detta är en politisk diskution, och inte ett bråk i sandlådan!

Torbjörn S. Brandhill

30 oktober 2010 15:55

Bra skrivet Anna. Din kommentar förklarar precis vad som menas med min rubrik: "Höj kvalitén på debatten!"

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Torbjörn S. Brandhill - 3 december 2023 12:20

Sveriges Frivilligcentraler har nu en ny hemsida: https://www.sveriges-frivilligcentraler.se/ Vi har fått fantastiskt hjälp av Paulina Jaroszewicz med hemsidan. ? ...

Av Torbjörn S. Brandhill - 15 mars 2023 22:28

Sveriges Frivilligcentraler är en medlemsförening för de kommuner, församlingar och föreningar som erbjuder volontärer som hjälp och stöd i civilsamhället. Vanligt är att detta arbete organiseras under t.ex. en socialförvaltning och vi ber er vbf den...

Av Torbjörn S. Brandhill - 28 augusti 2022 21:49

Vad tycker riksdagens partier om Frivilligcentraler? Här kan ni gå in och läsa vad riksdagens partier vill göra för frivilligt socialt arbete, hur de ställer sig till statligt stöd för Frivilligcentraler och hur de ställer sig till att en kartläggnin...

Av Torbjörn S. Brandhill - 22 juni 2022 22:25


      Hade med en insändare i STT (Svenljunga, Tranemo-tidning) om Frivilligcentraler. Det borde växa fram nya Frivilligcentraler runt om i Sverige.    - Hälsningar Torbjörn S. Brandhill    ...

Av Torbjörn S. Brandhill - 12 april 2022 22:32

Ja, det var verkligen oväntat när Sabuni kastade in handduken i fredags. Det ska bli intressant att få höra om vad som egentlingen hände. Vad tänker jag om detta? Det är tråkigt då jag hoppades på och trodde på Sabuni. Hon har försökt men har konstan...

Fråga mig

100 besvarade frågor

Omröstning

Vet du vad en frivilligcentral är?
 Ja
 Nej

Bidra till bloggen

Alla bidrag är välkomna. Bloggen lyfter civilsamhället och frivilligt socialt arbete mer och andra politiska frågor. Alla pengar går till att bygga upp bloggen och annat för att lyfta politiska frågor. Det kan gälla Ulricehamns kommun eller riksfrågor. 

 

Swisha till: 070-2870484

Det här är jag

     

Get to know be better-video på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=AdMJjhuhHDQ&list=UUswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag gör videor på svenska, engelska och tyska. I mina videor på svenska heter jag "Farbror Blå" och i de på engelska samt tyska heter jag "Brandhill". Alla mina videor på tyska har undertexter på svenska så om du inte kan tyska är det inte något problem. Här är min youtube-kanal: 

https://www.youtube.com/channel/UCswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag är 26 år och politiskt aktiv i Liberalerna, har en populär blogg samt youtube-kanal med över 400 000 views, spelar piano, sjunger m.m.

 

Har varit distriktsordförande för LUF Kalmar och suttit som ersättare i en del lokala styrelser i Liberalerna tidigare Folkpartiet Liberalerna. 

 

Är intresserad av livet och allt som har med livet att göra. Poesi har alltid varit en stor del av mitt liv och på poeter.se delar jag med mig av mina dikter. Jag har pluggat internationella samhällsstudier på Linnéuniversitetet i Kalmar och har därmed läst idéhistoria, statsvetenskap, internationella samhällsstudier m.m. Jag var erasmusstudent i Bremen/Tyskland. I Tyskland pluggade jag statsvetenskap, engelska och tyska. (Terminen i Tyskland var under förra hösten)  Är hemma i Sverige nu och har en fil.kand. i statsvetenskap. Idag pluggar jag offentlig förvaltning, ledning och styrning på Göteborgs Universitet. 

 

Har du frågor, tankar eller något liknande till mig är det välkommet med kommentarer samt förslag om vilka typer av videor som jag ska göra m.m.

 

Politik: Talesperson för en realistisk och genomtänkt syn på politik. Jag älskar att diskutera och försöker göra mig involverad i politiken genom att diskutera frågor via flera olika synvinklar. Jag brinner för de mänskliga rättigheterna.  

 

Här är ett klipp från min tv-debut. Det var under valrörelsen i februari-månad 2014. (Om jag minns rätt)   

https://www.youtube.com/watch?v=Kn7dAJEdAnE 

 

Här är jag med i radion: 

P4 Kalmar - Debatt om vilka frågor som är de viktigaste ungdomsfrågorna: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=5889187 

 

I P3 om hot som jag fått som politiker och ordförande i LUF Kalmar: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspxprogramid=1646&artikel=5853654

Sök i bloggen

Translate my blog

Besökare

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Ranka blogg

bloggtopplista free counters
Free counters AffÀrsverksamhet bloggar Blogg listad på Bloggtoppen.se Twingly BlogRank PageRank bloggar Blogglista.se Kvalitetskatalog.se