Farbror Blå * Brandhill

Alla inlägg under februari 2014

Av Torbjörn S. Brandhill - 14 februari 2014 00:05


Vid midnatt bjuder jag på den här videon, där watchmojo listar top 10 worst movies of 2013. Do you agree. I don't agree. The worst swedish movie was "IRL" by the way. - Hälsningar Farbror Blå

Av Torbjörn S. Brandhill - 13 februari 2014 22:32


En intressant debatt även om jag inte är något fan av vare sig Stefan eller Christer. ;) - Hälsningar Farbror Blå


#debatt #religionsdebatt #ateism #humanisterna 

Av Torbjörn S. Brandhill - 13 februari 2014 18:34

Det är mörka tider för oss nu och då tänker jag inte på att folk är deprimerande utan det faktum att det är mörkare utomhus. Visst är det lämpligt att ha ljustema på bloggen i ett inlägg? Man behöver god belysning inomhus samt utomhus när mörkret försöker ta över vår tillvaro. Vad finns det för alternativ till att tända ljus? Att tända ljus är väldigt mysigt och trevligt alternativ om du frågar mig. Jo, det finns LED-lampor som fungerar väldigt bra utomhus i form av neonlampor, strålkastare m.m


Men om vi skippar det här med utomhuslampor och går över till inomhuslampor. Det är populärt med så kallade "pendelarmatur" i olika former. De olika formerna kan bestå av prisma, Flake, Iris m.m Det finns med andra ord många olika varianter av pendelarmaturer. Personligen gillar jag stilen även om det är en gammal trend som kommer igen. Vi har ingen anledning att dissa det just för att det är en gammal trend, men det finns nog några som har gamla exemplar hemma. Har du inte det tycker jag att du borde införskaffa dig en ny variant. De är både stilfulla och häftiga. Det är mitt tips om du funderar på att köpa en ny lampa. – Hälsningar Farbror Blå

Av Torbjörn S. Brandhill - 12 februari 2014 17:34

 

Allmän historia (ca: 1600-1720)


Barocken kommer precis som renässansen ursprungligen från Italien. Barocken är en mörk konststil som präglas av ett ord nämligen överdrivet. Allt är överdrivet: skulpturer, målningar och möbler etc. Ordet barock betyder till och med överdrivet! Fast med överdrivet menar man att t.ex Benen på stolar är väldigt utböjda, utbuktade eller utsvängda. Alltså barockstilen är en väldigt fin stil ja eller en högklassig stil kan man säga. Barock är en av mina favoriter av alla konststilar, eftersom den har en otrolig mån om kvalité. Skulpturer såg man mycket under barocken. Under barocken var Norge och Nederländerna stormakter för deras länder utvecklades väldigt mycket på grund av att länderna inte hade någon adel. Normännen och Holländarna var även väldigt duktiga sjöfarare och det ledde till att de flyttade runt till andra länder och spred sin kultur.


Kanalerna i Göteborg är grävda av sjöfarande Holländare. Kolonierna började växa fram under barocken då Nederländerna var en av de världsledande. För det var de länder som var duktiga på sjöfarande som hade kolonier.


Under barocken växer stormakten Sverige fram, eftersom vi krigade mycket och erövrade väldigt mycket land. Denna tidsepok kallas stormaktstiden, det börjar med kung Gustav II Adolf som dog i Lützen och det slutar med kung Karl XII som dog av en kommendörsknapp som träffade honom i bakhuvudet. Gustav II Adolf är den skickligaste krigskungen i Sverige historia fram till att byggda Regalskeppet Vasa sjönk. För det var då det började gå utför.


Karl XII dog i ett anfall i Kristiania när han och hans Karoliner försökte inta Norge men de misslyckades. Efter Karl XII död tog stormaktstiden i Sverige slut. Innan Karl XII dog utvecklade han även fred med Danmark genom att han gifte sig med en danska. 


 Kännetecken:

Barockkonst är mycket för liv och rörelse i målningar, det används mycket färg i en barockmålning, eftersom de är inspirerade av naturen. Det finns väl inget som är mer färgglatt än naturen?


Något som kännetecknar Barocken är att det nästan växte fram en skulpturrevolution. Nästan alla gjorde skulpturer och alla barockskulpturer var överdrivna, bulliga men också väldigt detaljerade.


  Alessandro Algardi    Giovanni Lorenzo Beninsi

 

Båda skulpturerna är typiska för barocken genom att de är avancerade, överdrivna och väldigt ”bulliga”.

 

           

 Exempel på Vanitas motiv av Pieter Claeszoon.


Vanitas motiv användes under Barocken det menas med att man gör en målning som avbildar livets förgänglighet. Livets förgänglighet betyder att vad som än händer så dör man till slut ändå.


Arkitektur

En mycket känd barockbyggnad är Drottningholm. Drottningholm är den nuvarande kungens residens. Den har flera rum och den har dessutom en typisk barockstil. Men Drottningholm är egentligen ett billigt slott jämfört med dess föregångare i Frankrike. Jag menar naturligtvis Versailles. Karl X Gustavs har ett galleri på slottet Drottningholm som är fantastiskt vackert. Det förnämsta rummet på Drottningholm slott är drottningens sängkammare. - Hälsningar Farbror Blå. Det kommer att komma fler inlägg med bilder från olika konst- och kulturstilar. 


  Kabinettsskåpet föddes under Barocken. Kabinettsskåp var de finaste skåpen som man kunde ha. 


Intarsia var populärt under Barocken och renässansen. Intarsia är en blandning av flera olika färgade träsorter. Det kan också vara en blandning av stensorter. Detta gjordes för att skapa olika mönster i möbler, stolar, väggpanel etc.


  Mönstret på detta burspråk är intarsia


- Hälsningar Farbror Blå



#konst "konsthistoria #barocken "kortfakta

Av Torbjörn S. Brandhill - 6 februari 2014 19:30

 Ted Goldberg är med i debatt ikväll. Vi i LUF Kalmar bjöd in honom förra året för att hålla en föreläsning: http://lufkalmar.blogspot.se/2013/09/forandra-den-svenska-narkotikapolitiken.html Det är något som vi kommer att bygga vidare på den här våren. Vi planerar att bjuda in honom igen, men denna gång kommer vi att ha ett event i Växjö och ett i Kalmar för att knyta ihop universiteten. - Hälsningar Farbror Blå 



#svtdebatt #debatt #narkotikapolitiken 



Av Torbjörn S. Brandhill - 6 februari 2014 18:01


Me playing the intro to Johan Sebastian Bach's Prelude in C major. I can play the entire prelude but this is the only part I have recorded so far. - Hälsningar Farbror Blå

Av Torbjörn S. Brandhill - 2 februari 2014 17:39

  1.  Yohio - "To the End" 2p
  2.  Mahan Moin - "Aleo" 0p
  3.  Linus Svenning - "Bröder" 1p
  4.  Elisa Lindström - "Casanova" 1p
  5.  Alvaro Estrella - "Bedroom" 1p
  6.  Ellen Bendiktson - "Songbird" 3p
  7.  Sylvester Schlegel - "Bygdens son" 0p
  8. Elena Paparizou - Survive 3p  

 

 

 

#melodifestivalen #yohio #FarbrorBlå - Hälsningar Farbror Blå

Fråga mig

100 besvarade frågor

Omröstning

Vet du vad en frivilligcentral är?
 Ja
 Nej

Bidra till bloggen

Alla bidrag är välkomna. Bloggen lyfter civilsamhället och frivilligt socialt arbete mer och andra politiska frågor. Alla pengar går till att bygga upp bloggen och annat för att lyfta politiska frågor. Det kan gälla Ulricehamns kommun eller riksfrågor. 

 

Swisha till: 070-2870484

Det här är jag

     

Get to know be better-video på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=AdMJjhuhHDQ&list=UUswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag gör videor på svenska, engelska och tyska. I mina videor på svenska heter jag "Farbror Blå" och i de på engelska samt tyska heter jag "Brandhill". Alla mina videor på tyska har undertexter på svenska så om du inte kan tyska är det inte något problem. Här är min youtube-kanal: 

https://www.youtube.com/channel/UCswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag är 26 år och politiskt aktiv i Liberalerna, har en populär blogg samt youtube-kanal med över 400 000 views, spelar piano, sjunger m.m.

 

Har varit distriktsordförande för LUF Kalmar och suttit som ersättare i en del lokala styrelser i Liberalerna tidigare Folkpartiet Liberalerna. 

 

Är intresserad av livet och allt som har med livet att göra. Poesi har alltid varit en stor del av mitt liv och på poeter.se delar jag med mig av mina dikter. Jag har pluggat internationella samhällsstudier på Linnéuniversitetet i Kalmar och har därmed läst idéhistoria, statsvetenskap, internationella samhällsstudier m.m. Jag var erasmusstudent i Bremen/Tyskland. I Tyskland pluggade jag statsvetenskap, engelska och tyska. (Terminen i Tyskland var under förra hösten)  Är hemma i Sverige nu och har en fil.kand. i statsvetenskap. Idag pluggar jag offentlig förvaltning, ledning och styrning på Göteborgs Universitet. 

 

Har du frågor, tankar eller något liknande till mig är det välkommet med kommentarer samt förslag om vilka typer av videor som jag ska göra m.m.

 

Politik: Talesperson för en realistisk och genomtänkt syn på politik. Jag älskar att diskutera och försöker göra mig involverad i politiken genom att diskutera frågor via flera olika synvinklar. Jag brinner för de mänskliga rättigheterna.  

 

Här är ett klipp från min tv-debut. Det var under valrörelsen i februari-månad 2014. (Om jag minns rätt)   

https://www.youtube.com/watch?v=Kn7dAJEdAnE 

 

Här är jag med i radion: 

P4 Kalmar - Debatt om vilka frågor som är de viktigaste ungdomsfrågorna: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=5889187 

 

I P3 om hot som jag fått som politiker och ordförande i LUF Kalmar: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspxprogramid=1646&artikel=5853654

Sök i bloggen

Translate my blog

Besökare

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Ranka blogg

bloggtopplista free counters
Free counters Affärsverksamhet bloggar Blogg listad på Bloggtoppen.se Twingly BlogRank PageRank bloggar Blogglista.se Kvalitetskatalog.se