Farbror Blå * Brandhill

Alla inlägg under november 2015

Av Torbjörn S. Brandhill - 22 november 2015 14:01

Ja, nu var tiden som folkpartist över och jag känner att det är väldigt skönt att säga hejdå till detta epitet. Jag har aldrig skämts och inte heller tyckt illa om att vara folkpartist, men har aldrig riktigt trivts med att säga att jag är folkpartist. Liberal eller liberal pragmatist brukar jag säga och det faktum att jag är liberal var vad som gjorde att jag sökte mitt till folkpartiet. Nu hoppas jag att partiet bygger vidare på den liberala kraftsamlingen och ser namnbytet som en symbol för var partiet ska stå. Det finns flera politiska frågor där Liberalerna behöver markera med en liberal röst. Det är viktigt att markera däremot att liberalism är ett förhållningssätt, inte någon religion där förslag inte får strida mot budord. Jag tycker att det är lite sorgligt att jag inte är på plats under landsmötet men är glad att det som jag förespråkade blev verklighet. Då jag var med i liberati och i liberaldemokraterna är det kul att se att Folkpartiet verkligen tagit steget. Det tog några år, men politik tar tid. 

 

 

 

 

- Hälsningar Torbjörn S. Brandhill "Farbror Blå" 

 

 

Av Torbjörn S. Brandhill - 18 november 2015 15:57

Det var riktigt häftigt att slå besöksrekord på bloggen igår. Nästan 5000 besökare på bloggen igår och den här månaden kommer att bli min bästa månad hittills. Det verkar som min blogg aldrig har varit så populär som den varit i år trots att jag var väldigt oinspirerad och inte hann med att blogga i januari och februari månad. Riktigt roligt och snart är det Folkpartiets landsmöte, vilket ska bli riktigt spännande att följa. Namnbyte och nya intressanta förslag för Sverige förväntar jag mig. Jag kommer tyvärr inte vara på plats. Önskar vår representant Adela Carlsson lycka till däremot. 


- Hälsningar Torbjörn S. Brandhill "Farbror Blå"

 


 



Av Torbjörn S. Brandhill - 17 november 2015 23:35

Lisa Holms mördare blev dömd till livstids fängelse samt utvisning idag och det är inte mer än rätt. Jag har hört röster om att det är ett för svagt straff och att han borde dömas till döden. Det enda rätta är att döma honom till döden och då slipper samhället att betala för honom resten av livet. Först vill jag säga att jag inte är för dödsstraff utan jag vill resonera kring tre olika argument som tagits upp. 

 

1. Samhället slipper kostnaden. Det är ett argument som inte håller i Lisa Holm-fallet då personen ska utvisas.

 

2. De nära anhöriga har fått ett straff som kommer att vara livet ut. Det är ett starkt argument som absolut är ett legitimt argument. Det är ett tand för tand-samhälle som man förespråkar då och det finns flera nackdelar med ett sådant samhälle. Ska alla straff bestraffas med samma mynt till exempel? 

 

3. Det är det enda rätta straffet. Jag har en stor respekt för att man kan ha den här åsikten och den här uppfattningen. Jag har ingen aning om vad jag skulle tänka och tycka om jag var tvungen att ta ställning till vad som är det rätta straffet. (Alltså om jag skulle vara nära anhörig eller något liknande) Det finns problem med detta "rätta" straff dock. Ett problem är att man kan ta fel person, det finns problem med att man inte missa möjligheten att lösa fler brott och kanske framtida brott. En person kan nämligen ha begått fler brott eller kunna hjälpa till i flera andra brott. (Inte i utredningen men på en del andra sätt) 

 

Det var tre argument, även om jag har hört fler. Nu har jag gått igenom några av argumenten för dödsstraff. Det finns flera argument mot dödsstraff. 

 

 

 

- Hälsningar Torbjörn S. Brandhill "Farbror Blå"

 

#svpol

Av Torbjörn S. Brandhill - 17 november 2015 20:01

Of course I will bet on the match Denmark vs Sweden

 

My bet is: 

 

Danmark vs Sweden 1-1 and 1-2

 

Here you can live stream the match: 

 

http://www.thefeed2all.eu/watch/388061/1/watch-denmark-vs-sweden.html

 

 

- Hälsningar Torbjörn S. Brandhill "Farbror Blå"

 

#fotboll #EMkval

Av Torbjörn S. Brandhill - 17 november 2015 19:58

Of course I will bet on the match Slovenia vs Ukraine

 

My bet is: 

 

Slovenia vs Ukraine 1-0 

 

Here you can live stream the match: 

 

http://www.thefeed2all.eu/watch/388055/1/watch-slovenia-vs-ukraine.html

 

 

- Hälsningar Torbjörn S. Brandhill "Farbror Blå"

 

#fotboll #EMkval

Av Torbjörn S. Brandhill - 16 november 2015 20:37

Jag spelade in N'oubliez pas som handlar om att man inte får glömma. Parisattacken mot Charlie Hebdo, attacken i Libanon, terrorattacken i Tunisien, attacken i Kenya och den vidriga attacken som skedde nu i Paris får vi aldrig glömma. Det är tid för sorg och tid att agera baserat på de attacker som varit. Det är inte dags att skylla ifrån sig utan det är dags att verkligen försöka lösa frågan om den terrorism som växt fram de senaste två-tre åren. Liberala värderingar har aldrig varit så viktiga som nu och därför säger jag och sjunger jag N'oubliez pas. 

 

- Hälsningar Torbjörn S. Brandhill "Farbror Blå" 

 

 

Fråga mig

100 besvarade frågor

Omröstning

Vet du vad en frivilligcentral är?
 Ja
 Nej

Bidra till bloggen

Alla bidrag är välkomna. Bloggen lyfter civilsamhället och frivilligt socialt arbete mer och andra politiska frågor. Alla pengar går till att bygga upp bloggen och annat för att lyfta politiska frågor. Det kan gälla Ulricehamns kommun eller riksfrågor. 

 

Swisha till: 070-2870484

Det här är jag

     

Get to know be better-video på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=AdMJjhuhHDQ&list=UUswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag gör videor på svenska, engelska och tyska. I mina videor på svenska heter jag "Farbror Blå" och i de på engelska samt tyska heter jag "Brandhill". Alla mina videor på tyska har undertexter på svenska så om du inte kan tyska är det inte något problem. Här är min youtube-kanal: 

https://www.youtube.com/channel/UCswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag är 26 år och politiskt aktiv i Liberalerna, har en populär blogg samt youtube-kanal med över 400 000 views, spelar piano, sjunger m.m.

 

Har varit distriktsordförande för LUF Kalmar och suttit som ersättare i en del lokala styrelser i Liberalerna tidigare Folkpartiet Liberalerna. 

 

Är intresserad av livet och allt som har med livet att göra. Poesi har alltid varit en stor del av mitt liv och på poeter.se delar jag med mig av mina dikter. Jag har pluggat internationella samhällsstudier på Linnéuniversitetet i Kalmar och har därmed läst idéhistoria, statsvetenskap, internationella samhällsstudier m.m. Jag var erasmusstudent i Bremen/Tyskland. I Tyskland pluggade jag statsvetenskap, engelska och tyska. (Terminen i Tyskland var under förra hösten)  Är hemma i Sverige nu och har en fil.kand. i statsvetenskap. Idag pluggar jag offentlig förvaltning, ledning och styrning på Göteborgs Universitet. 

 

Har du frågor, tankar eller något liknande till mig är det välkommet med kommentarer samt förslag om vilka typer av videor som jag ska göra m.m.

 

Politik: Talesperson för en realistisk och genomtänkt syn på politik. Jag älskar att diskutera och försöker göra mig involverad i politiken genom att diskutera frågor via flera olika synvinklar. Jag brinner för de mänskliga rättigheterna.  

 

Här är ett klipp från min tv-debut. Det var under valrörelsen i februari-månad 2014. (Om jag minns rätt)   

https://www.youtube.com/watch?v=Kn7dAJEdAnE 

 

Här är jag med i radion: 

P4 Kalmar - Debatt om vilka frågor som är de viktigaste ungdomsfrågorna: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=5889187 

 

I P3 om hot som jag fått som politiker och ordförande i LUF Kalmar: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspxprogramid=1646&artikel=5853654

Sök i bloggen

Translate my blog

Besökare

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Ranka blogg

bloggtopplista free counters
Free counters Affärsverksamhet bloggar Blogg listad på Bloggtoppen.se Twingly BlogRank PageRank bloggar Blogglista.se Kvalitetskatalog.se