Farbror Blå * Brandhill

Alla inlägg under november 2015

Av Torbjörn S. Brandhill - 11 november 2015 15:06

Byggnadsnämnden i Lund har beviljat bygglov för 76 tält enligt Aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21743000.ab


Det är en bra nyhet att byråkratin inte tar allt för lång tid i detta krisläge. Det kommer att ta tid innan tältläger gör någon betydande skillnad med tanke på den stora mängd asylsökande som kommer. Dessa tältläger kommer snart att bemötas med ett jobbig brev på posten, vilket kallas "den svenska vintern". Är det bättre än ingenting? Är det bättre än något annat? Det kan inte jag svara på men det är ett tak över huvudet i ett fritt land. Rekord hos migrationsverket både när det gäller dag och vecka har vi hört om de senaste dagarna. Det har varit över 10 000 asylsökande under en vecka och över 2000 på en dag. Situationen är alarmerande och egentligen inte ens greppbar. Migrationsverket och nyheterna nämner den ena siffran efter den andra och man kan inte riktigt greppa de siffror som nämns. Situationen kan bara lösas genom att få stopp på IS och få stopp på Assad. Det är den enda lösningen på långsikt. I Sverige kommer det att behövas flera kortsiktiga lösningar blandat med långsiktiga. Folkpartiet Liberalerna har flera bra förslag inför landsmötet. Jag hoppas att flera av dessa går igenom. 

 

- Hälsningar Torbjörn S. Brandhill "Farbror Blå" 

 

#svpol 

Av Torbjörn S. Brandhill - 11 november 2015 01:30

Jag var på möte med Folkpartiet Liberalerna under gårdagen och det som diskuterades var landsmötet. Adela Carlsson är FP Ulricehamns representant vid Folkpartiets landsmöte 20-22 november. Det var faktiskt mitt första gruppmöte med Folkpartiet Liberalerna i Ulricehamns kommun. Det låter lite märkligt, men det var verkligen mitt första möte med FP Ulricehamn. Jag satte ned foten ordentligt när det gäller att få igång en ungdomsverksamhet i Ulricehamns kommun. Bor du i Ulricehamns kommun och vill engagera dig så är det bara att maila mig: zeulots@hotmail.com  Sverige och Ulricehamns kommun behöver fler liberaler. Framförallt behöver fler unga engagera sig politiskt. 

 

Här är en bild med mig och Adela. 

 

   

 

- Hälsningar Torbjörn S. Brandhill "Farbror Blå" 

Av Torbjörn S. Brandhill - 10 november 2015 22:56

     

 

Man ska använda stora skydd för att skydda stora maskiner. Låter det konstigt eller helt uppenbart? Jag tyckte att det lät väldigt märkligt. Ni vet att jag tycker att säkerhetsfrågor är viktiga, det är till exempel viktigt att använda reflexer. Jag vill inte se er skadade på grund av ren dumhet eller ren oförsiktighet.

 

Maskinskydd gällde det just nu dock. Vad finns det för typ av skydd för maskiner? Jag ska absolut inte leka expert men det finns gummitillägg för maskiner, det finns gardiner för maskiner och det finns olika renoveringar som man kan beställa. Jag vet att det finns företag i Sverige som inte tänker tillräckligt på maskinskyddet och det finns även en bristande kunskap om vad man kan göra åt det. Hemsidan http://www.damaskus.se är perfekt om du vill göra enkla insatser för att förstärka maskinskyddet på företaget. Investeringar i maskinskydd är en viktig satsning som kommer gagna företaget och oftast är det en bestående investering. Det finns inga på företaget som kommer att jubla över investeringen i själva vardagsarbetet, men kommer att jubla när väl olyckan är framme. Ett viktigt förebyggande arbete är otroligt viktigt och jag kan inte trycka nog på detta.

 

Jag tjatar inte om detta utan jag uppmanar om att det är en bra investering som kommer att tjäna dig/er väl när olyckan är framme.

 

- Hälsningar Torbjörn S. Brandhill ”Farbror Blå”

Av Torbjörn S. Brandhill - 8 november 2015 21:38

Podcast tar upp flera "problem" med Morgans mission som är ett tv-program på SVT om mobbning. Morgan Allings mission i programmet är att stoppa mobbningen i skolan, vilket är en del av en större SVT satsning mot hat och mobbning. 

 

- Hälsningar Torbjörn S: Brandhill "Farbror Blå" 

 

#morgansmission #stoppanäthatet #hatet



Av Torbjörn S. Brandhill - 8 november 2015 13:06

Hej, jag vill meddela min otroliga glädje över att trolljägarna-videon nådde över 1000 views under den här veckan. Det kommer att komma en ny video imorgon om Morgans mission. Jag sitter och redigerar den och jag tror att den kommer att bli minst lika bra. Det tog tid innan trolljägarna fick 1000 views och det visar att ett stadigt intresse för en video kan också generera en bra mängd views i det långa loppet. Men idag gäller det att fira fars dag. Jag ska besöka farfar bland annat. 


 

Här är videon om du inte har sett den än:

 

 

- Hälsningar Torbjörn S. Brandhill "Farbror Blå"

Av Torbjörn S. Brandhill - 8 november 2015 13:05

Brandhill reacts to "Finnish EU Parliament candidate Eila Aarnos trying to speak French". This is a fantastic Youtube moment. A Finnish politician tries to speak French and the result is hilarious.

 


- Hälsningar Torbjörn S. Brandhill "Farbror Blå" 



Av Torbjörn S. Brandhill - 7 november 2015 13:42

Ringer en telefonförsäljare upp dig flera gånger och dagen? Ringer de tillbaka trots att du att sagt åt dem att sluta? Då har jag lösningen för dig om du har iphone vill säga. Du kan blocka numret genom att lägga till numret som en kontakt och sedan blocka kontakten. Det kommer att tuta upptaget när personen ringer upp dig då. Det var något nytt för mig när jag lärde mig det. 


Hoppas du har nytta av det. Jag har haft det. 


- Hälsningar Torbjörn S. Brandhill "Farbror Blå" 

Av Torbjörn S. Brandhill - 7 november 2015 13:21

Jag vill ge en eloge till polisen och tjänstemännen i Malmö kommun som fullföljde avhysningen av EU-migranterna. Det privata ägandet är en grundsten i en demokrati. Lagen är lika för alla och om den inte implementeras och verkställs har man misslyckats i en demokrati. Alla är lika inför lagen och i grund och botten är detta Rumäniens ansvar. Det tar tid innan frågan löser sig på lång sikt men att avskaffa det privata ägandet och att avskaffa principen "lika inför lagen" är inte någon lösning. 

 

En bra debattartikel om ämnet är Lotta Grönings artikel: 

http://www.svt.se/opinion/groning-om-migranter

 

 

- Hälsningar Torbjörn S. Brandhill 

Fråga mig

100 besvarade frågor

Omröstning

Vet du vad en frivilligcentral är?
 Ja
 Nej

Bidra till bloggen

Alla bidrag är välkomna. Bloggen lyfter civilsamhället och frivilligt socialt arbete mer och andra politiska frågor. Alla pengar går till att bygga upp bloggen och annat för att lyfta politiska frågor. Det kan gälla Ulricehamns kommun eller riksfrågor. 

 

Swisha till: 070-2870484

Det här är jag

     

Get to know be better-video på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=AdMJjhuhHDQ&list=UUswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag gör videor på svenska, engelska och tyska. I mina videor på svenska heter jag "Farbror Blå" och i de på engelska samt tyska heter jag "Brandhill". Alla mina videor på tyska har undertexter på svenska så om du inte kan tyska är det inte något problem. Här är min youtube-kanal: 

https://www.youtube.com/channel/UCswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag är 26 år och politiskt aktiv i Liberalerna, har en populär blogg samt youtube-kanal med över 400 000 views, spelar piano, sjunger m.m.

 

Har varit distriktsordförande för LUF Kalmar och suttit som ersättare i en del lokala styrelser i Liberalerna tidigare Folkpartiet Liberalerna. 

 

Är intresserad av livet och allt som har med livet att göra. Poesi har alltid varit en stor del av mitt liv och på poeter.se delar jag med mig av mina dikter. Jag har pluggat internationella samhällsstudier på Linnéuniversitetet i Kalmar och har därmed läst idéhistoria, statsvetenskap, internationella samhällsstudier m.m. Jag var erasmusstudent i Bremen/Tyskland. I Tyskland pluggade jag statsvetenskap, engelska och tyska. (Terminen i Tyskland var under förra hösten)  Är hemma i Sverige nu och har en fil.kand. i statsvetenskap. Idag pluggar jag offentlig förvaltning, ledning och styrning på Göteborgs Universitet. 

 

Har du frågor, tankar eller något liknande till mig är det välkommet med kommentarer samt förslag om vilka typer av videor som jag ska göra m.m.

 

Politik: Talesperson för en realistisk och genomtänkt syn på politik. Jag älskar att diskutera och försöker göra mig involverad i politiken genom att diskutera frågor via flera olika synvinklar. Jag brinner för de mänskliga rättigheterna.  

 

Här är ett klipp från min tv-debut. Det var under valrörelsen i februari-månad 2014. (Om jag minns rätt)   

https://www.youtube.com/watch?v=Kn7dAJEdAnE 

 

Här är jag med i radion: 

P4 Kalmar - Debatt om vilka frågor som är de viktigaste ungdomsfrågorna: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=5889187 

 

I P3 om hot som jag fått som politiker och ordförande i LUF Kalmar: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspxprogramid=1646&artikel=5853654

Sök i bloggen

Translate my blog

Besökare

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Ranka blogg

bloggtopplista free counters
Free counters Affärsverksamhet bloggar Blogg listad på Bloggtoppen.se Twingly BlogRank PageRank bloggar Blogglista.se Kvalitetskatalog.se