Farbror Blå * Brandhill

Inlägg publicerade under kategorin Eurovision Song Contest 2012

Av Torbjörn S. Brandhill - 16 maj 2012 22:06


Tooji - Stay


Martin: En låt som kommer nog få mycket röster, men hade låten varit från Turkiet eller Albanien hade den varit favorit och man hade möjligen hängt på det. Nu blir det lite som Storbritannien provade för några år sedan och det floppade totalt. Dock är det ingen dum låt helt och den är värd en trea. (3 points)


Torbjörn "Farbror Blå": Svenska upphovsmän igen. I grunden en bra låt med en bra refräng. Men det är bara en typisk mainstream-låt som det finns tusentals av. På radion skulle det kallas ripoff, men i Eurovision blir detta originellt. Norge försöker kopiera Sverige 2011, vilket fungerar ganska bra. (Ingenting jag tycker om men vissa kan tycka om den)Den får en trea för en bra refräng.(3 points)

Av Torbjörn S. Brandhill - 15 maj 2012 21:39


Can Bonomo - Love Me Back


Martin: Svag tvåa, kan inte förklara mer varför. (2 points)


Torbjörn "Farbror Blå": Förra årets final var historisk, eftersom det var första finalen utan Turkiet sedan semifinaler införts. Det borde ske i år igen. En töntig låt utan mening igen. En svag etta ger jag ändå, eftersom det är en låt i alla fall. (1 point)

Av Torbjörn S. Brandhill - 3 maj 2012 23:11


Anri Jokhadze - I'm A Joker


Martin: Jag håller på och att ramla av stolen i starten, men sen ballar bidraget fullständigt ut. Bara en etta. (1 point)


Torbjörn "Farbror Blå": Vad fan är det som händer? I början av låten tänker jag: Jaha, lite opera. Sedan… Ja, vad fan är det som händer? En vit snöman med opera/pop inspirerat bidrag utan mening. Kan inte bli mer än en stark etta. (1 point)

Av Torbjörn S. Brandhill - 3 maj 2012 23:00


Loreen - Euforia


Martin: Sverige som alltid höjs uppe i skyarna som favorit i tävlingen har nu all press på sig. Ungern var förra året högttippad och de föll som sten i finalen. Refrängen är en uptempo kopia av ”Longing For Lullabies” som Titiyo gjorde med Kleerup för några år sedan. Refrängen är stark, men nu gäller det att ha med körsång och bort med studiokörsången som lyfter låten och jag ser där en fälla för bidraget. Favoritskapet kan fälla bidraget också pga ingen shownummer till bidraget. Trea. (3 points)


Torbjörn "Farbror Blå": Sverige skickar Loreen som jag förut har kommenterat här på bloggen. Låten är helt okej, men scenshowen är alldeles för konstig. På ett dansgolv fungerar låten mycket bra, men inte i Eurovision. Jag önskar dig lycka till Loreen, hoppas att liveframträdandet blir bra. Den går självklart till final. Jag ger en svag trea. Topp tio i finalen möjligen längre kommer den inte... (3 points)

Av Torbjörn S. Brandhill - 3 maj 2012 22:54


Nina Badrić - Nebo


Martin: En till Balkan ballad och den är rätt fin, men det känns som de kör samma koncept som för två år sedan och jag har svårt at se hur den ska fungera väl live. Dock får den en trea. (3 points)


Torbjörn "Farbror Blå": En till fin balkanballad. Den här tycker jag dock saknar Sloveniens dramatik. Snyggt gjord låt som tyvärr kan gå till samma öde som Kroatien gjorde för två år sedan. Sångerskan har en aning för slät sångröst. Explosionen saknar jag i den här balladen. En stark trea får den ändå. (3 points)

Av Torbjörn S. Brandhill - 3 maj 2012 22:43


Eva Boto - Verjamem


Martin: En balkan ballad som dock hålls i handbromsen musikmässigt och jag tycker att det saknas en helhet för att vara en vinnare, men den funkar ganska bra. Kan falla i glömska i konkurrensen. Svag trea. (3 points)


Torbjörn: En frän balkanballad som verkligen tar tag i mig. En fantastisk låt som jag hoppas att de sätter live. Medhörningen som kören gör är det bästa i låten. En liten anmärkning bara: Skippa de fula hattarna! En välskriven låt med känsla och dramatik. Får bli min första femma. 5 poäng. (5 points)

Av Torbjörn S. Brandhill - 3 maj 2012 22:34


Sofi Marinova - Love Unlimited


Martin: House/trance-låt som man har hört förut. Enformig, upprepande och det händer ingenting. En svag tvåa. Låter lite som: Gravitonas – ”Call Your Name” (2 points)


Torbjörn "Farbror Blå": En tråkig poplåt utan scenshow. Var är scenshowen? Gör något kul av låten är ett råd från mig till sångerskan. En stark etta. Med en bra scenshow kan det bli en tvåa. (2 points)

Av Torbjörn S. Brandhill - 3 maj 2012 22:23


Gaitana - Be My Guest


Martin: En bomb som överraskning och final måste det bli för detta bidrag. Det hörs lite ”When Loves Takes Over” som David Guetta gjorde ihop med Kelly Rowland och det är lite fotbollslåt på samma gång. Den kan vara ett av vinnarbidragen i år. En fyra. (4 points)


Torbjörn "Farbror Blå": Ukraina kunde inte fått ett bättre startnummer. De kommer nog kunna väcka alla efter Portugals sömnpiller. Låten känns som en bra fotbollslåt. ”When loves takes over”-plagiat med en bra show efter Portugals sömnpiller får tre poäng. En trea. Låten kan bli farlig om hon sätter sången live, vilket jag befarar att hon inte kommer att göra. (3 points)

Fråga mig

100 besvarade frågor

Omröstning

Vet du vad en frivilligcentral är?
 Ja
 Nej

Bidra till bloggen

Alla bidrag är välkomna. Bloggen lyfter civilsamhället och frivilligt socialt arbete mer och andra politiska frågor. Alla pengar går till att bygga upp bloggen och annat för att lyfta politiska frågor. Det kan gälla Ulricehamns kommun eller riksfrågor. 

 

Swisha till: 070-2870484

Det här är jag

     

Get to know be better-video på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=AdMJjhuhHDQ&list=UUswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag gör videor på svenska, engelska och tyska. I mina videor på svenska heter jag "Farbror Blå" och i de på engelska samt tyska heter jag "Brandhill". Alla mina videor på tyska har undertexter på svenska så om du inte kan tyska är det inte något problem. Här är min youtube-kanal: 

https://www.youtube.com/channel/UCswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag är 26 år och politiskt aktiv i Liberalerna, har en populär blogg samt youtube-kanal med över 400 000 views, spelar piano, sjunger m.m.

 

Har varit distriktsordförande för LUF Kalmar och suttit som ersättare i en del lokala styrelser i Liberalerna tidigare Folkpartiet Liberalerna. 

 

Är intresserad av livet och allt som har med livet att göra. Poesi har alltid varit en stor del av mitt liv och på poeter.se delar jag med mig av mina dikter. Jag har pluggat internationella samhällsstudier på Linnéuniversitetet i Kalmar och har därmed läst idéhistoria, statsvetenskap, internationella samhällsstudier m.m. Jag var erasmusstudent i Bremen/Tyskland. I Tyskland pluggade jag statsvetenskap, engelska och tyska. (Terminen i Tyskland var under förra hösten)  Är hemma i Sverige nu och har en fil.kand. i statsvetenskap. Idag pluggar jag offentlig förvaltning, ledning och styrning på Göteborgs Universitet. 

 

Har du frågor, tankar eller något liknande till mig är det välkommet med kommentarer samt förslag om vilka typer av videor som jag ska göra m.m.

 

Politik: Talesperson för en realistisk och genomtänkt syn på politik. Jag älskar att diskutera och försöker göra mig involverad i politiken genom att diskutera frågor via flera olika synvinklar. Jag brinner för de mänskliga rättigheterna.  

 

Här är ett klipp från min tv-debut. Det var under valrörelsen i februari-månad 2014. (Om jag minns rätt)   

https://www.youtube.com/watch?v=Kn7dAJEdAnE 

 

Här är jag med i radion: 

P4 Kalmar - Debatt om vilka frågor som är de viktigaste ungdomsfrågorna: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=5889187 

 

I P3 om hot som jag fått som politiker och ordförande i LUF Kalmar: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspxprogramid=1646&artikel=5853654

Sök i bloggen

Translate my blog

Besökare

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Ranka blogg

bloggtopplista free counters
Free counters Affärsverksamhet bloggar Blogg listad på Bloggtoppen.se Twingly BlogRank PageRank bloggar Blogglista.se Kvalitetskatalog.se