Farbror Blå * Brandhill

Alla inlägg under april 2010

Av Torbjörn S. Brandhill - 30 april 2010 22:18

http://svtplay.se/v/1984509/debatt/valspecial__del_2_av_4_-_textat?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,1984509/sb,p104688,1,f,-1 Här är ett väldigt intressant program som sändes 29 april 2010. Det handlar främst om att män i Danmark inte skulle kunna erkänna att dem är feminister.


Gudrun Schyman är med och blir utfrågad av danmarks mest kända tv-personlighet.


Jag ska även fälla in att i morgon är det eurovision lördag och ett litet musik tips är att kika in synth/pop-bandet Gravitonas.

Av Torbjörn S. Brandhill - 30 april 2010 21:59

Valborgsmässoafton, valborg eller finlandssvenska vappen som det också kallas. Under valborg tänder man en majbrasa på grund utav att man vill skrämma iväg häxor och onda andar. Valborg är inte någon religiös högtid, den har funnits i Sverige längre än kristendomen. Grund idén till majbrasan är egentligen inte att skrämma häxor, utan den är till för att bränna söder det gamla. För att göra plats åt det nya. =) Förr och nu firar man att våran kommer: "VINTEN RASAR UT BLAND VÅRA FJÄLLAR"


 Denna videon visar hur en ungdom se på valborg.  

Av Torbjörn S. Brandhill - 30 april 2010 21:51

 Elden i Timmele brann och det var min morfar som tände brasan precis som vanligt. 


 Hur är det med er stad/by tände dem någon majeld? I Timmele har dem alltid ett häfigt fyrverkeri ihop med brasan. Fyrverkeriet har TImmeles motortjänst hand om. =)

Av Torbjörn S. Brandhill - 30 april 2010 18:27

 Jag tjänade 25 kronor till idag på triss! Vad kul tycker jag som har startat en egen sparfond som går till ett storköp av trisslotter. Jag ska undersöka om slumpen är emot mig. Jag kommer även att tjänka en stor summa om jag vinner mycket pengar. =) Ha det gott och grattis på födelsedagen Carl XVI Gustaf. Ha en trevlig Valborg.

Av Torbjörn S. Brandhill - 30 april 2010 16:46

Bara 13 procent av väljarna är för en höjning av bensinskatten, något som de rödgröna lovat att genomföra om de vinner valet.

Nästan tre gånger så många, 38 procent, vill i stället se en skattesänkning, enligt en Sifoundersökning som redovisas i Aftonbladet.

Enligt oppositionens förslag ska koldioxidskatten på bensin höjas med 49 öre per liter från 2012. Höjningen ska kompenseras med ett höjt reseavdrag.

Ungefär varannan väljare, 49 procent, vill inte att bensinskatten ska förändras över huvud taget, alternativt är tveksam/vet inte.
16 procent anser att frågan om bensinskatt är så viktig att de kan tänka sig att byta politiskt block. Fem procent är tveksamma medan en klar majoritet, 79 procent, inte tänker byta block på grund av bensinskatten.

I undersökningen, som genomfördes på onsdagen, intervjuades 1 000 svenskar. Frågorna löd: Tycker du att man ska höja, sänka eller låta bensinskatten vara oförändrad? Är frågan om bensinskatt så viktig att du skulle kunna tänka dig att byta block?

 "Faktan (texten) är tagen från svt (TT) och jag kan verkligen inte förstå hur man kan höja bensinskatten så mycket. Miljöpartiet verkar inte förstå vilket stort slag det kommer att vara för landsbygden: Jag bor på landsbygden och vet att vi är beroende av bilen och det kommer att slå oss hårt att få höjd bensinskatt och inkomstskatt. Ni som har tänkt rösta på miljöpartiet borde nog tänka på att miljöpartiet vill höja bensinskatten med 2 kronor per liter.


Av Torbjörn S. Brandhill - 29 april 2010 18:24

Jag vill be om ursäkt för att jag har varit lite inaktiv på sistone men jag lovar att det kommer att ändras.


Först vill jag säga att: I går lärde jag mig finskans 15 olika kasus: Nominativ, genitiv, ackusativ, partitiv, inessiv, elativ, illativ,adessiv, ablativ, allativ, essiv, translativ, instruktiv, abessiv och komitativ. det är väldigt intressant med finska men det tar väldigt lång tid att förstå hur allt hänger ihop. Jag tycker att ni som säger att  finskans grammatik är svårast i Europa har väldigt fel! Varför läser jag finska då? Jo min farmor kommer från Finland och jag har alltid haft det med mig, genom att hela farmors släkt kommer från Finland. Jag tycker även att det är väldigt intressant med språk och det är väldigt kul att läsa finska när man har en sådan bra lärare.


Igår tjänade jag även pengar på triss! Jag tjänade 50 kronor när jag köpte två lotter. det kändes väldigt kul för det är inte ofta det händer.


I går gjorde jag även en undersökning i Ulricehamn, där jag stog på torget och frågade kvinnor om vad de tyckte om jämställdhet, diskriminering etcetera. Resultatet och min egen konklusion av resultat kommer jag redovisa när jag har frågat fler personer. Idag har jag övat på 47 starka verb som jag har på tyskan tills i morgon, det tar ganska lång tid men de flesta är ganksa enkla att lära sig.


Jag läste LUF:s tidning  för några dagar sedan och den tog upp några riktigt intressanta saker om oppositionens olika brister. Ett exempel var försvarspolitiken. Hur tänker dem göra där? Kommer dem att vara lite emot försvaret eller helt emot försvaret. Försvarsministern StenTolgfors sa i programmet korseld att han trodde att helikopterrånet skedde p.g.a att försvaret är så pass litet. Jag tror att han i teorin kan ha rätt men i praktiken faller det argumentet. Hur gick det med helikopterrånet förresten? Är det löst? Har det lagts på is? Jag vet faktiskt inte men tills i morgon ska jag kolla upp det.


Inför Eurovision Song Contest startade i tisdags. Själv har jag bestämt mig att lördagar ska vara min "Inför eurovision song contest" bedöming. Är du intresserad av ESC eller musik rent allmänt borde du läsa och kommentera  på lördag =)


 (I morgon kommer jag ta upp oppositionens förslag om att höja bensinskatten med 49 öre per liter)

Här är introt till årets Inför eurovision song contest:


Av Torbjörn S. Brandhill - 25 april 2010 11:29

Hej först vill jag säga att jag har haft det lite mycket i skolan och därför har skrivandet blivit lite mindre men det ska åtgärdas snart. Jag hoppas på att jag kommer att får en videokamera snart, det blir mycket mer personligt och tydligare då. Då kommer jag lägga upp videos med mig då jag själv framför vad jag tycker och vad LUF, folkpartiet tycker etcetera. Det kommer gå mycket lättare och jag kommer att "skriva" inlägg mycket oftare. En Video och "imaginärverklig beredhetsblogg" kallar jag det för. =) Lite bakgrundsfakta: Feministiskt initiativ är det första feministiska partiet någonsin och det grundades år 2005 av Gudrun Schyman, Tiina Rosenberg, Monica Amante och Sofia Karlsson. I början var FI ganska klumpiga i sina uttalande då tänker jag främst på när en person sa att: "Män är djur". Idag är Gudrun Schyman och Stina Sundberg talespersoner för FI.


I en mätning av SCB (statisktiska centralbyrån) visar det att FI anses av folket som det partiet som är näst mest vänster på en skala mellan 1 till  10. 1 = vänster 10 = höger Feministiskt initiativ låg på 2.5 i den mätningen. I mätningen var det i denna ordningen (från vänster till höger) Vänsterpartiet 1.3, Feministiskt initiativ 2.5, Socialdemokraterna 3.6, Miljöpartiet 3.5, Junilistan 5.6, Centerpartiet 6.2, Folkpartiet 6.7, Kristdemokraterna 6.9 Nyd 7.6 (1994), Sverigedemokraterna 7.7, Moderaterna 8.4 (Det ska även tilläggas att mätningen var från 2006) Gudrun Schyman vet nog de flesta vem det är (när jag har en videokamera ska jag fråga runt på stan om vad folk tycker och tänker om de olika partiledarna) hon var förrut partiledare för Vänsterpartiet. Jag tänkte ta och strunta nu i början i den "feministiska delen" (Jag tänkte ta och nämna en punkt av FI i 7 olika avdelning så att man får ett vidare grepp om FI. Några politisak punkter som Feministiskt intiativ har: Hälsa och Sjukvård:


1. I alkholfrågan vill FI att staten fortfarande ska reglera, bestämma och kontrollera försäljningen av alkohol.


2. FI vill också att alla kommuner ska hålla koll med uppskattningar  hur mycket alkohol och drogpolicies kostar.


3. Denna punkten handlar också om alkoholpolitiken och den gör mig faktiskt väldigt upprörd eftersom jag tycker det är befängt att kvinnor och män ska särbehandlas.  Fi ska verka för att möjligheten för kvinnor att få bättre hjälp inom missbruksvården ökar. Till detta behövs avgiftningskliniker, behandlingar och boende som är avsedda endast för kvinnor. (Jag kan inte fatta hur man kan förespråka ett anti-stereotypa könsroller samtidigt som man tycker att kvinnor och män ska behandlas olika i vården av missbruk. Vården behöver absolut bli bättre men det tycker jag att män och kvinnor ska göra ihop. (På denna punkten tycker jag att FI borde absolut förklara sig) Jag tycker att stereotypa könsrolls förklaringen håller när man inte förespråkar den annars. =)


Här är en debatt med Gudrun Schyman FI och Susanne Haby M den handlar om EU:s likheter med USA. (I denna debatten håller jag helt med Gudrun Schyman, alltså i denna fråga går jag  mot Folkpartiet.  


r_p"> 



Utbildning 1. Fi ska verka för att förskola och fritidshem ska vara avgiftsfria. Barnomsorgsgarantin ska gälla till och med 12 års ålder. Fi ska verka för att ingen form av godkänd pedagogisk förskoleverksamhet eller skolbarnomsorg missgynnas ekonomiskt. Fi ska verka för obegränsad rätt till närvaro i förskolan för alla barn. 2.Fi ska verka för att integrera körkortsutbildningen i gymnasieutbildningen. Denna punkt gör mig lite konfunderad eftersom jag förstår inte om det är skolan eller familjen som finansierar körkortet. Jag tror även att detta skapar en diskriminering av de elever som har lågavlönade föräldrar. Jag tycker inte heller att man ska ha ett sådant krav på elever. Jag tycker inte att skolan ska lägga sig i en privat som ett kör kort är. Läs mer om FI på www.feministisktinitiativ.se  Själv är jag feminist men inte feministisk initiativare. (skulle väldigt gärna bli jämställdshets(talare) för folkpartiet =)

Av Torbjörn S. Brandhill - 17 april 2010 18:33

Feminism vad är det egentligen?

Om man slår upp ordet feminism i en ordbok står det: "Kvinnorörelse som  hävdar kvinnokönets likställdhet el. ibland särart".


Detta tycker jag är en väldigt dålig eller snarare stram förklaring på feminism. Därför ska jag ta upp flera olika fakta: Min uppslagsbok säger detta: "Medvetenhet om kvinnoförtrycket i olika tider, samhällen och klasser".


Om man går in på wikipedia står det såhär: (faktan kommer från Svenska Akademiens ordlista) "Feminism är en intellektuell och politisk rörelse för kvinnans fulla ekonomiska, sociala och politiska likställighet med mannen". Denna förklaringen i hop med uppslagsbokens gör att man nästan fullständigt vet vad grunden för feminismen är. Jag hade tänkt ta upp två partier i Sverige som man kan säga är  "mycket eller lite feministiska.


Jag tänkte även låta Gudrun Schyman få förklara ordet (gruppen) feminism:



Dessa två är Feministiskt initiativ och Kvinnokraft, kvinnokraft är det absolut minsta så jag börjar med dem.


Partiet kvinnokraft skapades till riksdagsvalet 2006 och ställde även upp i valet. Kvinnokraft bestod av fyra medlemmar och de fick 116 röster i riksdagsvalet 2006. Partiledare är Ingrid Jordebo (lyckades inte hitta någon bild)och hon var med i tv debatten i insider innan valet-06

Partiet är ett kvinnoparti som säger att de har kallats till riksdagen av gud, alltså det är ett kvinnokristligt parti. De anser att Jesus behövs i riksdagens korridorer och en av deras viktiga politika punkter är vårdlön. De vill ge 70 000 kronor i lön till de föräldrar som vårdar sina barn istället för att lämna dem till dagis.

Kommentar: Jag tycker att kvinnorkraft är ett parti som egentligen jobbar mort kvinnor eftersom de vill att familjer ska vårda barn iställer för att ha dem på dagis. Om man vårdar barnen hemma kommer självklart kvinnan att vara den person som blir tvungen att stanna hemma. Man tvingar alltså tillbaka kvinnan till hemmet. Minus för kvinnorkraft!


Jag är även för ett sekulariserat samhälle alltså jag anser att religion inte har något i lagboken att göra. Ännu finns det kristenmoral kvar i Sveriges politik och detta är fel eftersom som politiken ska bygga på kunskap istället. Denna moral lär dem ut i till exempel religiösa friskolor eller konfessionella skolor som det också kallas. Politiska skolor ska också förbjudas och det är på grund utav samma anledning som religösa friskolor ska stängas. Nämligen att i skolan ska barn (ungdomar) lära sig tolerans, demokrati, yttrandefrihet och självklart kunskap. Men det ska inte finnas några andra budskap i undervisningen.


Forsättningen följer med Feministiskt Initiativ...




Fråga mig

100 besvarade frågor

Omröstning

Vet du vad en frivilligcentral är?
 Ja
 Nej

Bidra till bloggen

Alla bidrag är välkomna. Bloggen lyfter civilsamhället och frivilligt socialt arbete mer och andra politiska frågor. Alla pengar går till att bygga upp bloggen och annat för att lyfta politiska frågor. Det kan gälla Ulricehamns kommun eller riksfrågor. 

 

Swisha till: 070-2870484

Det här är jag

     

Get to know be better-video på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=AdMJjhuhHDQ&list=UUswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag gör videor på svenska, engelska och tyska. I mina videor på svenska heter jag "Farbror Blå" och i de på engelska samt tyska heter jag "Brandhill". Alla mina videor på tyska har undertexter på svenska så om du inte kan tyska är det inte något problem. Här är min youtube-kanal: 

https://www.youtube.com/channel/UCswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag är 26 år och politiskt aktiv i Liberalerna, har en populär blogg samt youtube-kanal med över 400 000 views, spelar piano, sjunger m.m.

 

Har varit distriktsordförande för LUF Kalmar och suttit som ersättare i en del lokala styrelser i Liberalerna tidigare Folkpartiet Liberalerna. 

 

Är intresserad av livet och allt som har med livet att göra. Poesi har alltid varit en stor del av mitt liv och på poeter.se delar jag med mig av mina dikter. Jag har pluggat internationella samhällsstudier på Linnéuniversitetet i Kalmar och har därmed läst idéhistoria, statsvetenskap, internationella samhällsstudier m.m. Jag var erasmusstudent i Bremen/Tyskland. I Tyskland pluggade jag statsvetenskap, engelska och tyska. (Terminen i Tyskland var under förra hösten)  Är hemma i Sverige nu och har en fil.kand. i statsvetenskap. Idag pluggar jag offentlig förvaltning, ledning och styrning på Göteborgs Universitet. 

 

Har du frågor, tankar eller något liknande till mig är det välkommet med kommentarer samt förslag om vilka typer av videor som jag ska göra m.m.

 

Politik: Talesperson för en realistisk och genomtänkt syn på politik. Jag älskar att diskutera och försöker göra mig involverad i politiken genom att diskutera frågor via flera olika synvinklar. Jag brinner för de mänskliga rättigheterna.  

 

Här är ett klipp från min tv-debut. Det var under valrörelsen i februari-månad 2014. (Om jag minns rätt)   

https://www.youtube.com/watch?v=Kn7dAJEdAnE 

 

Här är jag med i radion: 

P4 Kalmar - Debatt om vilka frågor som är de viktigaste ungdomsfrågorna: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=5889187 

 

I P3 om hot som jag fått som politiker och ordförande i LUF Kalmar: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspxprogramid=1646&artikel=5853654

Sök i bloggen

Translate my blog

Besökare

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Ranka blogg

bloggtopplista free counters
Free counters Affärsverksamhet bloggar Blogg listad på Bloggtoppen.se Twingly BlogRank PageRank bloggar Blogglista.se Kvalitetskatalog.se