Farbror Blå * Brandhill

Alla inlägg under juli 2019

Av Torbjörn S. Brandhill - 30 juli 2019 13:34

Det går bra med debattartikeln/insändaren om statligt stöd för Frivilligcentraler. Nu har den publicerats i Ulricehamns tidningen, Östran, Upplands nyheter och nu Norrbottens kuriren: 

https://www.kuriren.nu/opinion/ge-stod-at-frivilligcentraler-nm5173988.aspx


Det är dags att man tar dessa frågor på allvar och det är dags att vi tar ställning för ett statligt stöd. 


- Hälsningar Torbjörn S. Brandhill "Farbror Blå" 

Av Torbjörn S. Brandhill - 20 juli 2019 10:00

Jag hörde ett talesätt av någon klok person för flera år sedan som lyder: ”Om paret framför dig pratar väldigt mycket med varandra är de inte ett kärlekspar” Jag kan inte för mitt liv komma ihåg vem som har sagt detta, more about men det stämmer mycket bra tycker jag. Varför tar jag upp detta kanske du undrar? Jo, det är för att det är alldeles för många som oroar sig över tystnaden som blir i mötet med den man gillar.


När jag låg och solade i Italien var det två olika par framför mig. Det ena paret var i trettioårsåldern, medan det andra paret var kanske närmare fyrtio. Det yngre paret låg och pratade med varandra som några riktiga galningar nollstopp. De pratade till och med över varandra nästan hela tiden. När ska de sluta prata! (tänkte jag) Det andra paret låg mest lugnt och stilla bredvid varandra. Den enda gången de två pratade med varandra var när den andre ville veta vad klockan var eller när de ville ha något av den andra personen. Självklart, är vi alla olika men den bilden av paren visade sig faktiskt vara både sann och i linje med talesättet. Det yngre paret som pratade väldigt mycket med varandra visade sig ”bara” vara vänner, medan det andra paret mycket riktigt var ett riktigt kärlekspar.

 

Jag tycker att talesättet är mycket intressant. Vad är det som gör att vänner ligger och pratar med varandra på stranden, medan ett kärlekspar inte gör det? Kan det handla om att parterna i ett kärlekspar inte behöver hävda sig? Kan det handla om att de redan känner varandra mycket väl och därmed inte behöver prata hela tiden? Prova att ställa dessa frågor när du utsetts för dessa situationer i vardagen!

 

Blir kärlekspar tysta och ointresserade av att prata med varandra när de har varit ihop ett tag? Är detta ett tecken på att man inte ska prata med varandra särskilt mycket. Nej, det tror jag inte att det är. Men jag skulle säga att det är ett tecken på att man inte behöver prata med varandra hela tiden när man är ett kärlekspar. När det gäller vänner är det precis tvärtom skulle jag påstå. Vi bygger ofta vänskap på att man har det lätt att prata med en person. ”Kul att prata med personen” ligger ofta som grund för två vänners relation. Det finns självklart undantag, men det är mycket vanligt att det bygger just på detta. Detta är ett tecken på att du inte behöver anstränga dig vokalt till tusen hela tiden när du är i en relation. Det vokala finner sin väg per automatik ändå.

 

Jag kommer att återkomma med svar i en krönika längre fram om det dyker upp någon vetenskaplig förklaring som bestrider eller styrker mina tankar om talesättet. Men i min vardag stämmer det i alla fall mycket väl…

 

(Nu har jag publicerat de krönikor som jag skrev för några år sedan sidan Krama mig om relationer. Det var roligt att göra.)

 

- Hälsningar Torbjörn S. Brandhill "Farbror Blå"

Av Torbjörn S. Brandhill - 19 juli 2019 09:45

Debattartikel i tisdagens Ulricehamns tidning. - Hälsningar Torbjörn S. Brandhill "Farbror Blå" 


 

Av Torbjörn S. Brandhill - 16 juli 2019 10:45

Vad rätt jag hade när det gällde mobiler. Jag skrev denna insändare i Barometern 2013: 

http://www.barometern.se/reagera/alltid-uppkopplad-stressad-i-skolan/


Här finns ett exempel på vilka effekter och konsekvenser som det har på oss människor: 

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/mobilen-gor-dig-dum-och-deprimerad-sa-kan-du-andra-dina-vanor


- Hälsningar Torbjörn S. Brandhill "Farbror Blå"

Av Torbjörn S. Brandhill - 14 juli 2019 10:30

”Du ska satsa åt andra” är slagord som används flitigt för att beskriva hur bra dejting går till. Vad menas med slagorden? Slagorden betyder att du ska satsa på en person åt någon annan så att personen i fråga slipper satsa på dig. Det blir en win – winsituation som underlättar för båda när det gäller kontakt.


Fin första tanke när jag hörde slagorden: Jag känner att det finns ett problem med dessa slagord, vilket är: ”Hur vet personen vem han/hon ska satsa på?” Det tycker jag är en intressantare fråga. Slagord eller råd som öppnar upp för ännu svårare frågor känns inte särskilt användbart. Men det går nästan inte att ha mer fel än jag har här! Slagorden handlar om att du inte behöver tänka över vem du ska ”satsa på”, eftersom du kan/ska satsa åt andra. Om du satsar åt andra behöver du inte tänka över huruvida personen är rätt eller inte. Att ändra tankegången före, what is ed under och efter första mötet med en annan människa är viktigt.


Tesen är mycket smart, eftersom den egentligen förintar frågan: ”Hur vet personen vem han/hon ska satsa på?” Du behöver inte veta tänka (vem?), utan du tar reda på (vem?), genom att satsa, eftersom det är enda sättet att satsa åt andra. Hur kan detta komma sig tänker nog de flesta? Jo, vi kan inte veta vad någon annan tänker ute på krogen till exempel, men vi kan satsa åt någon annan. Du behöver inte med andra ord veta svaret på frågan (vem?), då det sker automatiskt i processen: ”du ska satsa åt andra”.


Använd tanken ”satsa åt andra” på krogen nästa gång istället för tanken ”hur vet jag vem?”. Jag kan lova dig att det kommer att gå mycket bättre. Det är i varje fall en mycket behagligare tanke, samt en mycket mer resultatsinriktad tanke än tanken (”vem?”). Din inställning när du rör dig i olika sammanhang är viktigare än du tror. Fundera på allt detta nästa gång… Min nästa krönika kommer att handla om hur det är att nätdejta. Kanske kommer jag att intervjua en som har använt det och lyckats finna kärleken. Nätdejtingkulturen är åtminstone en intressant sak att undersöka. Ha det så bra och håll hjärtat öppet!

 

Hälsningar Torbjörn S. Brandhill "Farbror Blå"

Av Torbjörn S. Brandhill - 13 juli 2019 10:19

En kraft som vi absolut kan mäta och försöka förklara, men ack så svårt. Hur ska man tala om för någon att du gillar honom/henne? Jag tycker du ska prova att använda ögonen. Ögonen är dina imaginära lysrör som träffar folk djupt inne i hjärtat. Det kanske låter som rent pladder, men det är faktiskt sant i realiteten. Ögonen är ett fantastiskt viktigt och effektivt första steg.


Du står där och söker kontakt med en annan människa, check men lyckas inte att nå fram. Vad är det som inte fungerar? Jo, du når/får inte ögonkontakt med personen samtidigt som personens ögon skrämmer dig. Du tror att de kommer att bränna dig, döma dig, vilket gör ont djupt inne i hjärtat. I vardagen är det med ögonen som du visar ifall du är arg, ledsen, rädd eller någonting liknande. Du sänder ut signaler likt strålkastare, utan vetskap om mottagaren svarar. Det är både svårt att veta hur du själv uppfattas samt vad andra menar med en blick. Hjärnan tolkar in direkt och du agerar instinktivt.


Alla dessa exempel kan verka väldigt abstrakta och märkliga. Men jag har hört från en del att ögonen har varit deras räddning när det gäller dejting. Det bör även nämnas att det är en hemsk kliché att nämna hur vacker en persons ögon är ute på krogen till exempel. Fast där har det inte bara att göra med att det är en kliché, det har även att göra med det faktum att personen i fråga inte ens har sett den andres ögon.


Jag känner att det i allmänhet är väldigt vanligt att vi inte möter varandras blickar i vardagen och det är ett problem. Det är ett demokratiskt problem, men det är också ett kontaktproblem. Kontaktproblematiken är det som är det största problemet när det gäller relationer mellan människor. En människa som vi enbart har pratat med på telefon kan vi naturligtvis få en nära kontakt med, men det krävs en hel del mer tid än vad en blick ger/säger. Så mitt råd till dig när det gäller att få kontakt med andra människor är: Sök ögonkontakt och öva på att agera med dina ögon när då får chansen. Ögonen är trots allt dina imaginära lysrör som träffar folk djupt inne i hjärtat.


Håll ögonen öppna!


Hälsningar Torbjörn S. Brandhill "Farbror Blå"

Av Torbjörn S. Brandhill - 11 juli 2019 21:47

På de orter där frivilligcentraler eller frivilligcentralsliknande verksamheter finns, rekryteras frivilliga som kan hjälpa till med inkludering av nyanlända, med stöd till familjer, mötesplatser för ensamma, hjälp och stöd till människor med psykisk ohälsa med mera. Varje verksamhet har sitt eget unika upplägg och anpassar ofta sin verksamhet efter de behov som finns i samhället.


I takt med att antalet äldre ökar i vårt land, blir frågan om frivilliga insatser riktade till denna målgrupp ännu mer central. Volontärernas uppgift är då att skingra ensamhet och isolering, hjälpa till med ledsagningar till sjukhusbesök när anhöriga inte finns eller har tid att följa med. Volontärer ordnar även gruppaktiviteter för de äldre på träffpunkter eller vård- och omsorgsboenden.


En stor del av landets kommuner har insett, att utan frivilliga som ger av sin tid och sitt engagemang, så far många personer mycket illa. Om politiker menar allvar med lovorden som frivilliginsatser ofta får, så vore det rimligt att ett statligt stöd till frivilligcentraler införs. Frivilligcentraler har ett statligt stöd i både Norge och Danmark sedan lång tid tillbaka. I Norge finns det till exempel 454 frivilligcentraler och 350 av 422 kommuner i Norge har en frivilligcentral.


Enligt uppgifter från 2014 fick frivilligcentraler i Norge 36 000€ i statligt stöd och nya frivilligcentraler fick 18 000€ där villkoret är att kommunen ska stå för 40% av den totala kostnaden för att kunna få det statliga stödet. I Danmark står staten för ungefär 50 %. Den totala summan till varje frivilligcentral i Danmark är mellan 75 000€ och 125 000€. Ett statligt stöd gör med andra ord konkret skillnad för den ofrivilliga ensamheten och därav även människors hälsa. Låt oss ta ställning och införa ett statligt stöd och strukturer för frivilligcentraler i Sverige.


Monica Hallgren förbundsordförande Riksförbundet Sveriges Frivilligcentraler

Torbjörn S. Brandhill vice förbundsordförande Riksförbundet Sveriges Frivilligcentraler

Av Torbjörn S. Brandhill - 8 juli 2019 20:28

Jag var med i Expressen förra veckan: 

https://www.expressen.se/nyheter/dodshotad-som-hoggravid-nu-undviker-hon-debatter/ 


Jag svarade på frågorna för väldigt länge sedan och visste inte om att de skulle publicera det. Jag fick ett mail där jag fick svara på undersökningen som de genomförde. (Jag svarade att jag bland annat hade fått hundbajs etc.) Fel ålder står det i artikeln dock. Jag är 26 år, inte 29 år. Hat och hot är något som man tyvärr får leva med som politiskt aktiv. Det är otroligt trist att man ska behöva göra det. Vi pratar för lite om det. Jag tycker att problemet är när det går över gränsen. Kritik och även rätt hårda kommentarer får man leva med men när det börjar bli en form av förföljelse övergår det i något som inskränker en annan människas frihet. 


Här är en radiointervju i P4 Kalmar där jag pratade mer om det: 



- Hälsningar Torbjörn S. Branhill "Farbror Blå" 

Fråga mig

100 besvarade frågor

Omröstning

Vet du vad en frivilligcentral är?
 Ja
 Nej

Bidra till bloggen

Alla bidrag är välkomna. Bloggen lyfter civilsamhället och frivilligt socialt arbete mer och andra politiska frågor. Alla pengar går till att bygga upp bloggen och annat för att lyfta politiska frågor. Det kan gälla Ulricehamns kommun eller riksfrågor. 

 

Swisha till: 070-2870484

Det här är jag

     

Get to know be better-video på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=AdMJjhuhHDQ&list=UUswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag gör videor på svenska, engelska och tyska. I mina videor på svenska heter jag "Farbror Blå" och i de på engelska samt tyska heter jag "Brandhill". Alla mina videor på tyska har undertexter på svenska så om du inte kan tyska är det inte något problem. Här är min youtube-kanal: 

https://www.youtube.com/channel/UCswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag är 26 år och politiskt aktiv i Liberalerna, har en populär blogg samt youtube-kanal med över 400 000 views, spelar piano, sjunger m.m.

 

Har varit distriktsordförande för LUF Kalmar och suttit som ersättare i en del lokala styrelser i Liberalerna tidigare Folkpartiet Liberalerna. 

 

Är intresserad av livet och allt som har med livet att göra. Poesi har alltid varit en stor del av mitt liv och på poeter.se delar jag med mig av mina dikter. Jag har pluggat internationella samhällsstudier på Linnéuniversitetet i Kalmar och har därmed läst idéhistoria, statsvetenskap, internationella samhällsstudier m.m. Jag var erasmusstudent i Bremen/Tyskland. I Tyskland pluggade jag statsvetenskap, engelska och tyska. (Terminen i Tyskland var under förra hösten)  Är hemma i Sverige nu och har en fil.kand. i statsvetenskap. Idag pluggar jag offentlig förvaltning, ledning och styrning på Göteborgs Universitet. 

 

Har du frågor, tankar eller något liknande till mig är det välkommet med kommentarer samt förslag om vilka typer av videor som jag ska göra m.m.

 

Politik: Talesperson för en realistisk och genomtänkt syn på politik. Jag älskar att diskutera och försöker göra mig involverad i politiken genom att diskutera frågor via flera olika synvinklar. Jag brinner för de mänskliga rättigheterna.  

 

Här är ett klipp från min tv-debut. Det var under valrörelsen i februari-månad 2014. (Om jag minns rätt)   

https://www.youtube.com/watch?v=Kn7dAJEdAnE 

 

Här är jag med i radion: 

P4 Kalmar - Debatt om vilka frågor som är de viktigaste ungdomsfrågorna: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=5889187 

 

I P3 om hot som jag fått som politiker och ordförande i LUF Kalmar: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspxprogramid=1646&artikel=5853654

Sök i bloggen

Translate my blog

Besökare

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Ranka blogg

bloggtopplista free counters
Free counters Affärsverksamhet bloggar Blogg listad på Bloggtoppen.se Twingly BlogRank PageRank bloggar Blogglista.se Kvalitetskatalog.se