Farbror Blå * Brandhill

Alla inlägg under februari 2014

Av Torbjörn S. Brandhill - 27 februari 2014 17:56

 Äntligen är det flera ämnen som jag är involverade i som till exempel i kulturdebatten och i frågan om sexköpslagen. Jag kommer att twittra live under programmet gång på mitt twitter-konto: https://twitter.com/Farbrorblas Frågan om Jimmie Åkessons beskrivning kan jag inte kommentera dock. Jag ska gärna lyssna vad de har att säga om hans beskrivning. - Hälsningar Farbror Blå #sverigedemokraterna #kulturpolitik 

Av Torbjörn S. Brandhill - 27 februari 2014 15:25


Tina Acketoft (Fp) som var på besök i Kalmar i vintras sitter i "Heta stolen" och svara på hur folkpartiets utbildningspolitik ser ut. 


 Tina på besök i Kalmar: http://lufkalmar.blogspot.se/2013/11/folkpartiets-eu-kandidater-erik.html


Själv var jag på årsmöte igår med Folkpartiets Mörbylångaförening i Kalmar. Det var ett trevligt möte där jag blev vald till ombud till länsförbundets årsmöte samt vald till studieansvarig i Mörbylånga föreningen. Jag satt i valberedningen och blev därmed inte vald till att sitta i styrelsen. (Man kan ju inte föreslå sig själv) Ha ha ha. Vi är taggade att tillsammans kämpa för att Folkpartiet ska nå framgångar i Mörbylångas kommunval. Det är viktigt med ett liberalt parti som står upp för valfrihet, står upp för att utveckla kulturpolitiken, står upp för att utveckla kollektivtrafiken för att nämna några saker. Jag är taggad att köra igång mer och mer. En viktig sak att lyfta är marknadsföring av Öland. Folk behöver veta vad det är man menar när man säger Mörbylånga kommun. - Hälsningar Farbror Blå 

Av Torbjörn S. Brandhill - 25 februari 2014 21:27

Anna Trobergs hälsning till Niklas Svensson och Alexander Bard. Alexanders sätt att uttrycka sig på var inte okej även om jag håller med honom i sexköpslagfrågan. - Hälsningar Farbror Blå


Av Torbjörn S. Brandhill - 23 februari 2014 18:24

Jag är med i/på smålandsnytt. Det planeras ett almedalen fast för unga och jag kommenterar detta i smålandsnytts sändning. Evenemangt heter nu "youngster". - Hälsningar Farbror Blå

 

Här är nyhetsprogrammet i sin helhet: http://www.svtplay.se/video/1828496/18-2-18-10

Av Torbjörn S. Brandhill - 18 februari 2014 23:50

 

Sömn


Jag ligger här med slutna ögon,

samtidigt som livet svävar runt omkring mig

oemotståndligt envist. 


- Hälsningar Farbror Blå 




Av Torbjörn S. Brandhill - 17 februari 2014 16:07

Vera Lynn med sin underbara låt "The White Cliffs of Dover" som gav hopp till Storbritannien under en väldigt jobbig tid. Låten kom ut 1942 och handlar om hur vi kommer att få en vacker framtid även efter de tragiska händelserna som hände under andra världskriget. Det finns tid, en plats, en möjlighet att växa och bli bättre även i framtiden. Vera Lynn är 96 år och fyller 97 år den 20 mars. Längst ner är ett klipp där hon sjunger "We'll meet again" som 93 åring. Ett riktigt mysigt klipp. - Hälsningar Farbror Blå





Av Torbjörn S. Brandhill - 15 februari 2014 17:16

Musik

Under renässansen föds operakonsten vilket är en blandning mellan bild, sång och teater. Claudio Monteverdi är den första stora operakompositören. Han gjorde operan ”Orfeus och Evridike”. Det är en gammal grekisk saga där Evridike hamnade i underjorden och då ville Orfeus ”rädda” henne. Hades gick med på att släppa Evridike på grund av att Orfeus sjöng vackert men kruxet var att när Orfeus vandrade ut från underjorden, fick han inte vända sig om och titta på Evridike. Orfeus klarade det bra fram tills slutet då han av misstag vände sig om och tittade på Evridike. Då slungades Evridike tillbaka ner i underjorden och Orfeus fick aldrig se henne Evridike igen.


      Claudio Monteverdi 1567-1643

 

 

Teater

Under renässansen var teater väldigt populärt. Det fanns två olika typer av teatrar, den ena var den engelska teatern och den andra var den italienska teatern. Den engelska teatern var humoristisk, burlesk och helt enkelt roande. Medan den italienska teatern var mer strikt, formstyrd och den var alltid på italienska.


  ”The Globe" var en mycket känd teater under renässansen. Den brann ner i början av barocken närmare bestämt 1613, men har byggts upp under senare tid. Den ligger i London söder om Themsen.


      William Shakespeare 1564-1616 var dramatiker, författare m.m Han har skrivit ”midsommarnattsdröm”, ”Mc Beth”, ”Hamlet”, ”Romeo och Julia”, ”Stormen” (The Tempest) etc. Alltså han har skrivit flera kända verk och de flesta spelas fortfarande på den ny byggda ”The Globe”. Det är nästan omöjligt att beskriva William Shakespeare kort. 


Detta var ett kort inlägg om renässansens musik och teater. Det kommer mer om renässansen, barocken, rokokon m.m Det tar bara en del tid att redigera inläggen. - Hälsningar Farbror Blå Nu är det "Heja Sverige!" som gäller mot Lettland. 

Av Torbjörn S. Brandhill - 15 februari 2014 12:51

En Folkmassa

 

Det man ser ska man inte låta vara,

Då det svävar runt och fäster sig i alla väggar,

tills ingen ser det mer,


Det som ligger i väggen kan få dig att må dåligt,

Varför ska du må dåligt?

Kan du må dåligt för att just det DÄR sitter i väggen?


Kan du se det DÄR sitta där i väggen?

Gör något åt det då innan det äter upp dig och alla andra som vandrar runt omkring dig.

Något som för alla är osynligt, när alla låter det vara, då det syntes varje, varje, varje dag.

Att ni/du inte skäms, då ni inte längre kan se det som smärtar som allra mest. 



Ett stort grattis till stafettlaget i längdskidor. Ni tjejer är helt otroliga. Alla fyra gjorde en riktigt bra insats och avslutet av Kalla var helt otroligt. Ett bragdguld på väg? Jag skulle tro det. Fortsätt kämpa nu Sverige samtidigt som ni får glädjas åt den här underbara insatsen. Ingemarsdotter, Wikén, Haag och Kalla ni är bäst. =) - Hälsningar Farbror Blå #dikt #Kalla #OS-guld



Fråga mig

100 besvarade frågor

Omröstning

Vet du vad en frivilligcentral är?
 Ja
 Nej

Bidra till bloggen

Alla bidrag är välkomna. Bloggen lyfter civilsamhället och frivilligt socialt arbete mer och andra politiska frågor. Alla pengar går till att bygga upp bloggen och annat för att lyfta politiska frågor. Det kan gälla Ulricehamns kommun eller riksfrågor. 

 

Swisha till: 070-2870484

Det här är jag

     

Get to know be better-video på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=AdMJjhuhHDQ&list=UUswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag gör videor på svenska, engelska och tyska. I mina videor på svenska heter jag "Farbror Blå" och i de på engelska samt tyska heter jag "Brandhill". Alla mina videor på tyska har undertexter på svenska så om du inte kan tyska är det inte något problem. Här är min youtube-kanal: 

https://www.youtube.com/channel/UCswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag är 26 år och politiskt aktiv i Liberalerna, har en populär blogg samt youtube-kanal med över 400 000 views, spelar piano, sjunger m.m.

 

Har varit distriktsordförande för LUF Kalmar och suttit som ersättare i en del lokala styrelser i Liberalerna tidigare Folkpartiet Liberalerna. 

 

Är intresserad av livet och allt som har med livet att göra. Poesi har alltid varit en stor del av mitt liv och på poeter.se delar jag med mig av mina dikter. Jag har pluggat internationella samhällsstudier på Linnéuniversitetet i Kalmar och har därmed läst idéhistoria, statsvetenskap, internationella samhällsstudier m.m. Jag var erasmusstudent i Bremen/Tyskland. I Tyskland pluggade jag statsvetenskap, engelska och tyska. (Terminen i Tyskland var under förra hösten)  Är hemma i Sverige nu och har en fil.kand. i statsvetenskap. Idag pluggar jag offentlig förvaltning, ledning och styrning på Göteborgs Universitet. 

 

Har du frågor, tankar eller något liknande till mig är det välkommet med kommentarer samt förslag om vilka typer av videor som jag ska göra m.m.

 

Politik: Talesperson för en realistisk och genomtänkt syn på politik. Jag älskar att diskutera och försöker göra mig involverad i politiken genom att diskutera frågor via flera olika synvinklar. Jag brinner för de mänskliga rättigheterna.  

 

Här är ett klipp från min tv-debut. Det var under valrörelsen i februari-månad 2014. (Om jag minns rätt)   

https://www.youtube.com/watch?v=Kn7dAJEdAnE 

 

Här är jag med i radion: 

P4 Kalmar - Debatt om vilka frågor som är de viktigaste ungdomsfrågorna: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=5889187 

 

I P3 om hot som jag fått som politiker och ordförande i LUF Kalmar: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspxprogramid=1646&artikel=5853654

Sök i bloggen

Translate my blog

Besökare

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Ranka blogg

bloggtopplista free counters
Free counters Affärsverksamhet bloggar Blogg listad på Bloggtoppen.se Twingly BlogRank PageRank bloggar Blogglista.se Kvalitetskatalog.se