Farbror Blå * Brandhill

Alla inlägg under november 2014

Av Torbjörn S. Brandhill - 28 november 2014 02:42

Det här är insändaren som jag fick publicerad i Ulricehamns tidningen i tisdags: 


 

Jag vill ha svar på mina frågor, Lars Holmin


Några få veckor innan kommunalvalet i Ulricehamns kommun kritiserade jag en debattartikel av Lars Holmin med kritiken att han benämnde alla invånare som ”Ulricehamnare” och de fantastiska resultat som nämndes i artikeln var initiativ som kommunen gjort i centralorten. Insändaren hade aldrig målet att enbart leta fel hos de insatser som hade gjorts utan belysa att det finns en inställning hos kommunens politiker om att Ulricehamn är hela kommunen. Flera gånger under valrörelsen fick jag bevis på att detta är verkligen är sant. När det stod Ulricehamn istället för kommunen i det ena utskicket efter det andra.


När jag i min insändare bad om att få svar om vilka betydande insatser som kommunen ville göra runt om centralorten var Lars Holmins svar: ”Jag vill inte bråka med folkpartiet.” Jag är inte helt säker på hur jag ska tolka det svaret, men det lugnade inte min oro kring de problem som finns i kommunen.


Det här är en viktig diskussion som måste tas i Ulricehamns kommun, eftersom det är upprörande att politikerna inte ser längre än till centralortens gränser. ”Ulricehamnarna” är ett märkligt begrepp men det måste väl ändå vara alla i kommunen som är de så kallade ”ulricehamnarna”.


Hur ska det gå med måluppfyllelsen i skolan? Är det verkligen skäligt att man stänger ner skolor på landsbygden samtidigt som man gör miljonsatsningar i centralorten? Vilka viktiga satsningar har man gjort för att Ulricehamns kommun ska bli en bättre plats att leva och bo i?


Jag fick inte svar förra gången, men den här gången förväntar jag mig ett svar. Det går inte att vifta bort frågan med enbart hänvisningar till min partipolitiska tillhörighet. Ja, jag är medlem i folkpartiet men har inte ställt upp i något kommunalval i Ulricehamn. Jag har varit invånare i kommunen i över 20 år och den här debatten måste tas oavsett min partipolitiska tillhörighet. Om det är partipolitisk tillhörighet som stoppar den kritik som jag framför kan jag förstå varför det ser ut som det gör i Ulricehamns kommun.


Kommunpolitikerna ska veta att hela kommunens invånare har ögonen på er och förväntar sig resultat. Majoriteten av kommunens invånare bor inte i centralorten Ulricehamn och man betalar lika mycket i kommunalskatt när man bor utanför centralorten.


Torbjörn S. Brandhill distriktsordförande LUF Kalmar, liberal bloggare.

Av Torbjörn S. Brandhill - 26 november 2014 18:16

Det här är ovanligt bra för att vara Junior Eurovision Song Contest. Federica för det riktigt bra och det är snygg låt. Jag tycker att det saknas ett riktigt power avslut men annars är det riktigt bra. Det är härlig dramatik och låtmässigt ovanligt bra för att vara Junior Eurovision Song Contest. Jag hade nog gett en svag trea till den här om den hade deltagit i ESC. Det saknas en del för att gå riktigt bra i Eurovision, men bland det bästa som jag någonsin har hört i Junior Eurovision Song Contest.



- Hälsningar Torbjörn S. Brandhill "Farbror Blå"

Av Torbjörn S. Brandhill - 24 november 2014 15:40

This is a great song by Water Low "The Passion of Deduction": https://soundcloud.com/ultramusiccom/water-low-the-passion-of


Do you agree? 


#Greatsong #WaterLow

Av Torbjörn S. Brandhill - 24 november 2014 08:39

Ett år som ordförande

Igår var det ett år sedan jag blev distriktsordförande för LUF Kalmar och jag är fortfarande det även om jag aviserade min avgång för två månader sedan. Jag flyttar med största sannolikhet efter i vår och därmed behöver man välja en ny ordförande och en ny styrelse. Är du intresserad av att engagera dig i liberala ungdomsförbundet i Kalmar kan du skicka ett mail till lufkalmar@hotmail.com LUF Kalmar behöver för folk som är intresserade av att arbeta med liberala frågor och då det var ett dåligt valresultat är det ännu viktigare med fler liberaler i landet. Det är även viktigt att få in nya synvinklar när det går sämre, eftersom det är ofta lättare att se vad som behöver göras när man kommer utifrån. 


Mitt år som ordförande har varit stressigt, men också roligt. Det blir aldrig så stressigt som under ett supervalår, men samtidigt aldrig så roligt som under ett valår. Under min tid som distriktsordförande har LUF Kalmar varit med i Ölandsbladet, Östran, Barometern, P4-Kalmar, P3, youngster, Smålandsnytt m.m Man har även ökat i medlemsantal och under året har jag varit på flera bokbord, debatter och oräkneliga möten. Jag är själv stolt över min insats, det finns alltid saker som man hade kunnat gjort bättre men samtidigt tar man beslut utifrån de rådande förutsättningarna. Det är därför väldigt orättvist att säga: - Du borde ha gjort såhär. - Jaha?, Men beslutet togs under en valrörelse som var otroligt het och några dagar senare får man ett besked om något som gör att alla sina planer kastas om helt och hållet vilket är något som bara måste hanteras. Allting går så fort under en valrörelse att du inte hinner tänka om ditt beslut är det bästa för du kan ha tappat en hel vecka då och det är väldigt mycket tid under en valrörelse har jag lärt mig. Det man kan ta till sig när det gäller kritik är hur man gör vid nästa val. Den stress man utsetts för kommer man att känna igen, flera situationer kommer att vara bekanta och man kommer att vara något mer effektiv när det kommer till att välja kampanjmetoder. Vad du lägger din tid på förändras och hur mycket tid en del saker kräver kommer jag att ha ett annat begrepp om vid nästa val. 


Nej, jag tänker inte hålla tyst om näthaten och näthoten. (Jag menar inte troll nu)

Att man kan utsättas för ett extremt näthat, där personer kan gå så långt som att lägga hundbajs i ens brevlåda är också något som jag tar med mig från valrörelsen. Det är inte någon rolig erfarenhet, men det är ändå något som jag tar med mig. Jag har aldrig låtit dessa människor få styra mitt engagemang och det var mitt svar när P4 Kalmar ringde upp mig:


"Har detta någon gång gjort att du har funderat över att sluta vara aktiv?" Mitt svar var: Nej. Det är inte sådana aktioner som ska få mig att sluta vara aktiv.


Näthat och näthot har jag varit med om förut men det eskalerade under valrörelsen och att någon går så långt som "hundbajs i brevlåda" är skrämmande. Frågan om näthat och näthot är något som jag kommer att jobba med fram tills nästa val, eftersom efter min medverkan i P3 fick jag flera historier skickade till mig om hur unga personer blivit hotade på grund av sitt politiska engagemang. En person hade fått bilder på yxor skickade till sin mobil bland annat. 


I Almedalen pratade jag med Mona Sahlin om de näthat och näthot som jag hade blivit utsatt för. Det var efter ett seminarium om hot och hat riktade mot politiker. Jag berättade då om att flera hade sagt åt mig att inte prata om det, eftersom det föder bara mer hat. "Det är på något sätt bättre om man inte pratar om det".


Då svarade Mona Sahlin: "- Det säger man när jag pratar om extremism också. Tystnaden kommer inte göra att extremismen försvinner, utan det enda sättet att få förändring är genom att ta upp frågan".


Syftet när jag ställde upp på P3-intervjun om näthat/näthot mot unga politiker var att få unga att prata om det. Att man får folk att berätta om det näthat och näthot som han/hon utsetts för. Det är bara genom att få folk att våga berätta om att det sker som vi kan nå fram till en lösning på problemet. Mitt tips är att låta någon som du känner att läsa kommentarerna eller mailen. Ofta är det så att man själv inte kan se nyktert på de kommentarer som man får och därför är det bra om låter någon annan läsa kommentarerna.  


Jag tackar för min tid som ordförande för LUF Kalmar men är naturligtvis med och diskuterar om vad man ska göra för att nå en långsiktig plan för LUF Kalmar. Nu är det 4 år fram till nästa val (om det inte blir nyval) och då är det absolut dags att diskutera vad man vill göra för att göra verksamheten långsiktig och starkare vid nästa val. Kalmar län behöver fler unga liberaler som engagerar sig vid nästa val och folkpartiet behöver ha fler kandidater under 30 år vid nästa val. Var jag själv är om 4 år vet jag naturligtvis inte men det engagemang som har haft under 2014 har berikat mig som människa och som opinionsbildare. Min tid som distriktsordförande har varit mycket givande och jag redo att gå vidare med en annan roll inom politiken. Vilken roll eller hur den rollen ser ut är jag inte helt säker på men framförallt gör jag fler Youtube-videor nu bland annat. Vilken roll det blir är upp till mig, folkpartiet och tiden. Det är bara tiden som kan utvinna vad det blir. Men en sak är säker: Mitt politiska engagemang slutar inte här. 


Avslutningsvis vill jag säga att den bästa saken med att ha varit ordförande är alla människor som jag har träffat. Inom LUF, inom folkpartiet men också alla väljare under valrörelsen. - Hälsningar Torbjörn S. Brandhill "Farbror Blå"


#lufswe #LUFKalmar #FarbrorBlå #Ettårsomordförande

Av Torbjörn S. Brandhill - 24 november 2014 08:19

Karin Svensson Smith gör bort sig i Agenda och visar upp den egenhet hos politiker som jag ogillar allra mest nämligen att villa bort tittarna med byråkratiska och formella förklaringar. Vi har lagt det på Stockholms politikernas bord säger hon, vilket betyder att man har egentligen inte tagit något beslut. Eller? Det betyder att man har bestämt att det i praktiken ska skjutas upp och det kommer att kosta både tid och pengar. Man kan jämföra det med när en kommunpolitiker säger att han/hon vill att en fråga ska utredas en vända till. Det som man glömmer där är det kommer att kosta mer pengar och mer tid vilket inte är något ovanligt i politiska sammanhang. - Hälsningar Torbjörn S. Brandhill "Farbror Blå"


Nu spelar kostnaden ingen roll för miljöpartiet, när miljöpartitet gärna ser att förbifart Stockholm aldrig blir av. En spricka mellan de två regeringspartierna kan man nog redan notera. Det lönar sig inte att vara oförberedda. #Agenda #miljöpartiet


Av Torbjörn S. Brandhill - 24 november 2014 08:05

 Jag tycker att Annie Lööf har gjort en riktigt bra insats efter valet även om hon begick ett stort misstag efter valet. Det misstaget återkommer jag till när budgetdiskussionerna ska diskuteras här på bloggen. Annie Lööf har markerat tydligt för företagen, jobben, miljön och för skolan. Det finns flera konkreta exempel på skillnader mellan alliansbudgeten och regeringsbudgeten men också generella skillnader. Jag pratar då om förbifart Stockholm, Bromma flygplats, kommunalt veto, Friskoleöverenskommelsen m.m De generella är skillnader i miljarder och miljoner kronor alltså mängden till olika institutioner, vilket ofta är svårare att beskriva konkret utan att hamna i märkliga måttenheter. Det blir även gärna ett pajkastande med siffror som förvirrar istället för att bringa klarhet för lyssnaren. - Hälsningar Torbjörn S. Brandhill "Farbror Blå"


Det är väldigt typiskt politiker att slänga siffror hit och dit och mitt tips är att sluta med det. Debatten blir lätt daterad och det är väldigt sällan som du vinner en debatt genom att rabbla en massa siffror. 

Av Torbjörn S. Brandhill - 21 november 2014 07:33

Äntligen är det helg! Jag kommer att hinna göra en massa saker nu och det ska bli skönt att slippa plugga en massa i två dagar i alla fall. Det har varit nästan lite för mycket den här veckan och har mått ganska dåligt de senaste två dagarna. Mina sömnvanor har blivit något bättre, vilket är riktigt skönt. Jag har mått bättre efter att jag testade gå till skolan i torsdags efter bara 2 timmars sömn. Det var något som jag verkligen inte vill vara med om igen. Vi hörs lite längre fram under dagen. Jag ska verkligen försöka göra färdigt min nya video idag. - Hälsningar Torbjörn S. Brandhill "Farbror Blå" 

Fråga mig

100 besvarade frågor

Omröstning

Vet du vad en frivilligcentral är?
 Ja
 Nej

Bidra till bloggen

Alla bidrag är välkomna. Bloggen lyfter civilsamhället och frivilligt socialt arbete mer och andra politiska frågor. Alla pengar går till att bygga upp bloggen och annat för att lyfta politiska frågor. Det kan gälla Ulricehamns kommun eller riksfrågor. 

 

Swisha till: 070-2870484

Det här är jag

     

Get to know be better-video på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=AdMJjhuhHDQ&list=UUswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag gör videor på svenska, engelska och tyska. I mina videor på svenska heter jag "Farbror Blå" och i de på engelska samt tyska heter jag "Brandhill". Alla mina videor på tyska har undertexter på svenska så om du inte kan tyska är det inte något problem. Här är min youtube-kanal: 

https://www.youtube.com/channel/UCswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag är 26 år och politiskt aktiv i Liberalerna, har en populär blogg samt youtube-kanal med över 400 000 views, spelar piano, sjunger m.m.

 

Har varit distriktsordförande för LUF Kalmar och suttit som ersättare i en del lokala styrelser i Liberalerna tidigare Folkpartiet Liberalerna. 

 

Är intresserad av livet och allt som har med livet att göra. Poesi har alltid varit en stor del av mitt liv och på poeter.se delar jag med mig av mina dikter. Jag har pluggat internationella samhällsstudier på Linnéuniversitetet i Kalmar och har därmed läst idéhistoria, statsvetenskap, internationella samhällsstudier m.m. Jag var erasmusstudent i Bremen/Tyskland. I Tyskland pluggade jag statsvetenskap, engelska och tyska. (Terminen i Tyskland var under förra hösten)  Är hemma i Sverige nu och har en fil.kand. i statsvetenskap. Idag pluggar jag offentlig förvaltning, ledning och styrning på Göteborgs Universitet. 

 

Har du frågor, tankar eller något liknande till mig är det välkommet med kommentarer samt förslag om vilka typer av videor som jag ska göra m.m.

 

Politik: Talesperson för en realistisk och genomtänkt syn på politik. Jag älskar att diskutera och försöker göra mig involverad i politiken genom att diskutera frågor via flera olika synvinklar. Jag brinner för de mänskliga rättigheterna.  

 

Här är ett klipp från min tv-debut. Det var under valrörelsen i februari-månad 2014. (Om jag minns rätt)   

https://www.youtube.com/watch?v=Kn7dAJEdAnE 

 

Här är jag med i radion: 

P4 Kalmar - Debatt om vilka frågor som är de viktigaste ungdomsfrågorna: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=5889187 

 

I P3 om hot som jag fått som politiker och ordförande i LUF Kalmar: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspxprogramid=1646&artikel=5853654

Sök i bloggen

Translate my blog

Besökare

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Ranka blogg

bloggtopplista free counters
Free counters Affärsverksamhet bloggar Blogg listad på Bloggtoppen.se Twingly BlogRank PageRank bloggar Blogglista.se Kvalitetskatalog.se