Farbror Blå * Brandhill

Alla inlägg under augusti 2016

Av Torbjörn S. Brandhill - 5 augusti 2016 16:32

Det pågår en falangstrid inom LUF om ordförandeskapet för Liberala ungdomsförbundet mellan Henrik Edin och Joar Forssell. Är detta sant eller är det något som man bara har hittat på? Jag skulle inte säga att det är någon falangstrid men det är intressant att valberedningen har valt att nominera Joar Forssell till ordförandeposten och att för andra gången i rad blev Henrik Edin inte nominerad av valberedningen. Om jag minns rätt vann Henrik Edin med bara två röster förra året och han har fått en del kritik om hur förbundet har sköts. (Inte särskilt konstigt med kritik däremot, det fanns kritik även när Linda Nordlund var ordförande)

 

Varför är det inte en falangstrid kanske du undrar? Jo, det som gör att jag inte kallar det falangstrid är att det inte handlar om politik utan organisatoriska skiljaktigheter samt lederskapsfrågor. (Falangerna skulle kanske vara Stockholm vs Göteborg men jag vet inte om det stämmer. Själv har jag in princip lämnat LUF. Jag var distriktsordförande för LUF Kalmar i 1,5 år men sedan ett år tillbaka har jag enbart engagerat mig i moderpartiet Liberalerna. Det som jag tycker är lite intressant den här gången är att jag känner båda kandidaterna lite grann. Förra året var det en del smutsiga saker som hände i kampanjerna och några sådana saker har jag inte sett hittills. Det är något som är bra. Jag satt med i en kulturpolitisk arbetsgrupp inom LUF med Henrik och Joar då vi alla tre delar intresset för kulturpolitik. Henrik har jag träffat kanske fem-sex gånger skulle jag tro. Vi har träffats i Almedalen, vid do-möte i Göteborg, under Universitets liberal, under basliberal i Stockholm, vid riksmöte (ja det är nog mer än 6 gånger) och första gången var nog under LUF kongressen på Öckerö 2013. Vi diskuterade lite kulturpolitik och han var en mycket trevlig person.

 

Jag kan inte bedöma hans tid som ordförande egentligen då jag inte längre var distriktsordförande när Henrik blev vald till förbundsordförande. Det jag kan kommentera är det som jag har sett utifrån (vilket är det som en politik intresserad ser) och jag tycker inte att han är någon briljant debattör utan han gör sig bättre i talarstolen. I Almedalen var det inga briljanta debatter och det var även ganska svajiga insatser i intervjuerna. Det bör nämnas att det var hans första Almedalen som ordförande, men det som jag ser är något som andra också ser. Detta är något som man kan växa in i och det är fullt möjligt att det kan bli bättre om man ger mer tid. När det kommer till politik har jag hört om politik i form av kritik mot Moderaternas högersväng, ställningstagande för permanenta uppehållstillstånd, kampanjen för pride på Öckerö för att nämna några saker. Internt har jag ingen aning om och organisatoriskt har jag inte heller någon aning. Det är intressant att man är nästan helt bortkopplad från allt sådant när man inte längre är inne i systemet. (Att sådana saker inte läcker ut är iochförsig bra) Jag minns att han kallade mig "han med yviga håret" vid något tillfälle när han skulle beskriva mig för andra. ;) 

 

Joar Forssell är en person som jag tycker är en skicklig debattör och har en bra politisk kompass. Frågan om att kulturpolitik är viktigt, delade vi båda när jag var aktiv inom LUF och vi diskuterade en del om vad distriktsordförande rollen betyder vid några tillfällen. (Vilket gäller Henrik också dock) Joar var ordförande för LUF Storstockholm samtidigt som jag var ordförande för LUF Kalmar. Personligen tyckte jag att han var en trevlig person. Jag vet inte riktigt hur många gånger jag har träffat Joar. Jag har träffat honom på DO-träff, under universitets liberal, i Almedalen 2014, under riksmöten, under valledarutbildningen inför 2014, under kongressen 2013 tror jag, via skype under arbetet i kulturpolitiska arbetsgruppen och säkert vid flera andra tillfällen. Hans engagemang som förbundsledamot kan jag inte kommentera då jag inte längre är aktiv inom LUF och jag kan inte riktigt kommentera honom på samma sätt som jag kommenterade Henrik. Har inte sett Joar i den typen av sammanhang.  

 

För övrigt: Jag kanske kommer tillbaka till LUF någon gång. Det var en väldigt rolig tid när jag var aktiv och det var intressant tid som distriktsordförande. Jag kunde däremot inte komma längre i min dåvarande position och i den då rådande situationen i Kalmar län och jag hade flyttat alldeles oavsett. Mina åsikter passar inte riktigt in i LUF, vilket gör att jag har lite svårt för att engagera mig lika aktivt inom LUF. Efter att ha varit do för LUF Kalmar, hade jag inte mer att hämta i Kalmar län inom LUF, vilket betyder att jag skulle behöva någon ny intressant utmaning för att börja engagera mig inom LUF igen. (Typ om jag engagerade mig inom LUF Göteborg eller något liknande, men just nu håller jag mig till moderpartiet i min hemkommun) 

 

Vem hade jag röstat på? Jag kan inte svara på vem jag hade röstat på då jag inte känner till de interna problemen inom LUF även om jag kan gissa vilka de är. Båda kandidaterna är bra och jag gillar båda personerna. Det ska bli intressant att se vem de väljer och vad som blir av det hela. Jag säger: Lycka till båda två och jag hoppas att båda verkligen gör sitt bästa. 

 

- Hälsningar Torbjörn S. Brandhill "Farbror Blå"


#svpol

Av Torbjörn S. Brandhill - 4 augusti 2016 19:15

Jag har cyklat 1,5 mil idag och har tränat lite. Imorgon är det 2 mil som gäller och sen har första träningsveckan kommit igång ordentligt. Imorgon är det även Uport som gäller för mig. Det ska bli kul att träffa gamla kollegor och vänner. Jag vägrar gå dit idag då det har varit uselt väder och själv har jag inte riktigt varit humör. Jag hade egentligen lite andra planer idag. ;) Dessa planer ändrades dock tyvärr. Ett samtalsämne fattigare imorgon tyvärr. 

 

Tippade för övrigt OS och vann 550 kronor på damfotbollen. Det var en trevlig start på de olympiska sommarspelen. Det var lite oväntat. Att OS är igång är riktigt roligt och jag är som alla vet ett extremt OS-fan. Älskar sport och framförallt när det är OS. Lite senare ikväll ska jag för övrigt skriva lite om "falangstriden" som sker inom LUF mellan nuvarande ordförande Henrik Edin och förbundsledamoten Joar Forsell om förbundsordförandeposten. Jag känner båda personerna eller har träffat båda personerna flera gånger och har även samarbetat med båda vid några tillfällen. Ikväll ska jag berätta lite hur jag tänker även om jag in princip har lämnat LUF.  

 

- Hälsningar Torbjörn S. Brandhill "Farbror Blå"

Av Torbjörn S. Brandhill - 3 augusti 2016 19:21

Dagens träning har bestått av 2 mil cykling samt en promenad på 5 km. Det är en bra start särskilt då jag har varit lite förkyld ända sedan jag kom hem. Jag kan inte springa på grund av det utan då får jag cykla och gå så länge. Det handlar om att hålla igång under augusti månad till badminton drar igång igen i september månad. Men det känns i alla fall skönt att ha kommit igång igen. Det tuffa är inte att träna utan att hålla i det under en längre tid. Det är det som är det svåra och det jobbiga. Får se hur det går under nästa vecka när jobbet är igång. Det blir den riktiga utmaningen. 

 

- Hälsningar Torbjörn S. Brandhill "Farbror Blå" 

Av Torbjörn S. Brandhill - 2 augusti 2016 20:02

Nu efter en lång paus från politiken och semester i Kroatien är det dags att börja komma igång med Youtube och bloggen ordentligt igen. Jag tänkte först skriva lite om mina träningsmål. Har cyklat 2 mil idag, 2 mil igår och sprang 5 kilometer för tre dagar sedan. Jag ska satsa på att komma igång ordentligt med konditionsträningen igen och även komma igång med styrketräningen. Varje dag ska jag skriva lite här om träningen som motivation. Detta ska absolut inte bli någon träningsblogg utan det är mer som motivation för mig själv samt kanske lite inspiration för dig som läsare. Jag sprang i höstas väldigt mycket och i december kunde jag springa över 1,5 mil i veckan, tränade 2 gånger i veckan samt spelade badminton två gånger i veckan. Den formen skulle jag gärna bli igen men man får börja "smått" och se var man landar. Politiskt ska jag göra en video och det kommer att komma fler videor med mig och Morbror Grön. Kommer även att starta en Eurovision-Podd som jag ska spela in imorgon eller på torsdag. Får se hur det blir med den men jag kommer troligtvis vara på plats under nästa års Eurovision igen och det flera saker att prata om då. 

 

- Hälsningar Torbjörn S. Brandhill "Farbror Blå"

Fråga mig

100 besvarade frågor

Omröstning

Vet du vad en frivilligcentral är?
 Ja
 Nej

Bidra till bloggen

Alla bidrag är välkomna. Bloggen lyfter civilsamhället och frivilligt socialt arbete mer och andra politiska frågor. Alla pengar går till att bygga upp bloggen och annat för att lyfta politiska frågor. Det kan gälla Ulricehamns kommun eller riksfrågor. 

 

Swisha till: 070-2870484

Det här är jag

     

Get to know be better-video på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=AdMJjhuhHDQ&list=UUswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag gör videor på svenska, engelska och tyska. I mina videor på svenska heter jag "Farbror Blå" och i de på engelska samt tyska heter jag "Brandhill". Alla mina videor på tyska har undertexter på svenska så om du inte kan tyska är det inte något problem. Här är min youtube-kanal: 

https://www.youtube.com/channel/UCswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag är 26 år och politiskt aktiv i Liberalerna, har en populär blogg samt youtube-kanal med över 400 000 views, spelar piano, sjunger m.m.

 

Har varit distriktsordförande för LUF Kalmar och suttit som ersättare i en del lokala styrelser i Liberalerna tidigare Folkpartiet Liberalerna. 

 

Är intresserad av livet och allt som har med livet att göra. Poesi har alltid varit en stor del av mitt liv och på poeter.se delar jag med mig av mina dikter. Jag har pluggat internationella samhällsstudier på Linnéuniversitetet i Kalmar och har därmed läst idéhistoria, statsvetenskap, internationella samhällsstudier m.m. Jag var erasmusstudent i Bremen/Tyskland. I Tyskland pluggade jag statsvetenskap, engelska och tyska. (Terminen i Tyskland var under förra hösten)  Är hemma i Sverige nu och har en fil.kand. i statsvetenskap. Idag pluggar jag offentlig förvaltning, ledning och styrning på Göteborgs Universitet. 

 

Har du frågor, tankar eller något liknande till mig är det välkommet med kommentarer samt förslag om vilka typer av videor som jag ska göra m.m.

 

Politik: Talesperson för en realistisk och genomtänkt syn på politik. Jag älskar att diskutera och försöker göra mig involverad i politiken genom att diskutera frågor via flera olika synvinklar. Jag brinner för de mänskliga rättigheterna.  

 

Här är ett klipp från min tv-debut. Det var under valrörelsen i februari-månad 2014. (Om jag minns rätt)   

https://www.youtube.com/watch?v=Kn7dAJEdAnE 

 

Här är jag med i radion: 

P4 Kalmar - Debatt om vilka frågor som är de viktigaste ungdomsfrågorna: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=5889187 

 

I P3 om hot som jag fått som politiker och ordförande i LUF Kalmar: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspxprogramid=1646&artikel=5853654

Sök i bloggen

Translate my blog

Besökare

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Ranka blogg

bloggtopplista free counters
Free counters Affärsverksamhet bloggar Blogg listad på Bloggtoppen.se Twingly BlogRank PageRank bloggar Blogglista.se Kvalitetskatalog.se