Farbror Blå * Brandhill

Alla inlägg under september 2013

Av Torbjörn S. Brandhill - 22 september 2013 10:58

Är man i centrala Stockholm är det ganska svårt att inte märka av Hammarbybacken. Den har en vacker utsikt och den ligger i centrala Stockholm. När jag är i Stockholm blir jag lite avundsjuk även om jag inte tycker om att utöva vintersport. Nu var jag inte i Stockholm för att spana in sådant, men det är svårt att missa, eftersom det är självutmärkande. Det som många borde veta om åtminstone tycker jag är det faktum att man kan om man vill åka slalom eller snowboard varje dag i Stockholmsområdet.


Jag vet att fritidsaktiviteter är viktiga för folk och avstånden särskilt avgörande när man är liten/ung. Det är inte lika lätt att bestämma sig för att åka norrut eller ned mot Europa när man bara är 10. Om det sker har man oftast föräldrar som också är intresserade av att åka eller man kan också vara medlem i någon förening som alltid åker till skidorten. Jag vet att det brukar vara en klassiker inom flera organisationer att åka till antingen Norge, Stöten, Sälen, Branäs etc. Det är bra att organisationer har sådana traditioner, men att man kan utöva sin vintersport lokalt är en viktig del för att traditionen ska ha en lokalförankring. Traditionen behöver bygga på något för att den ska vara önskvärd.


Min koppling till slalom? Jag har bara åkt slalom fyra gånger i mitt liv och det lär inte hända igen. Det var inte tråkigt att åka, men det tilltalade inte mig. Jag tycker att det måste räcka med alla saker som jag ägnar mig åt. När slalom går på tv tittar jag nästan aldrig, det är urtråkigt och Stig Strand gör det synnerligen tråkigare. Nu vet du att du kan om det vill åka slalom eller snowboard i Stockholmsområdet. (Det kan vara bra att veta om du har tänkt flytta till Stockholm) Vi hörs inte här mer, men ha det bra alla så ses/hörs vi på andra plattformar. – Hälsningar Farbror Blå

Av Torbjörn S. Brandhill - 2 september 2013 20:02

Byter blogg


Det är dags för förändring och nu gäller det inte världen utan nu gäller det bloggen. Jag känner att jag efter 3 och ett halvt år är färdig med bloggportalen som bloggportal och tänker därför byta den mot http://www.farbrorblas.blogspot.se Det kommer eventuellt bli en egen domän för Farbror Blå, men det är inget som är bestämt ännu. Det som är bestämt är att jag ska byta bloggportal och att jag absolut ska fortsätta blogga + twittra.


Varför byter jag bloggportal och hur har det varit med bloggportalen? Jag byter just för att jag känner mig färdig med bloggportalen. Jag kan portalens alla olika tekniker, alla inställningar, jag vet precis vart den kan ta mig och jag är nu ute efter nya utmaningar. Bloggen kommer att finnas kvar och det kommer även fortsättningsvis att dyka upp inlägg lite då och då. Den kommer dock kanske bara användas under Eurovision eller under någon särskild politisk kampanj etc. Allt arbete med att bestämma hur saker och ting ska förändras är för tillfället i full gång. Jag jobbar till exempel just nu med att se över hur den nya bloggens design ska se ut.


Tiden med bloggportalen har varit underbar allt från Beatrice Ask videor, till Eurovision, till att bli ”årets bloggare” under balen 2012, till att bli intervjuad av UT, till att bli kallad ”Farbror Blå” i vardagen, till att jag tjänade på bloggen m.m Det har varit en på riktigt underbar tid här på bloggportalen.


Jag har under dessa år fått en massa fantastisk feedback och klappar på axeln som stärkt mig att fortsätta även när det känts meningslöst att driva en fråga eller jobbigt att hinna med att blogga. Det är omöjligt för mig att beskriva hur mycket alla positiva kommentarer på dikter, musikklipp, politikvideor, blogginlägg, eurovision-inlägg har gett mig under åren. Alla människor som jag har träffat på grund av bloggen har varit väldigt givande och intressant.  


Måste tacka också för: Namnet ”Farbror Blå” som jag fick av en kompis för tre år sedan, vilket moi vill tacka för naturligtvis.


Bloggen har likväl varit en ögonöppnare för mig när det gäller människors syn på saker. Jag har under dessa 3 och ett halvt år blivit van vid att varje vecka få läsa mail/kommentarer som:


”Bögjävel” - (Svar: Kunde du inte komma på något bättre?),

”din syrra är en hora” – (Svar: Jag har ingen syrra),

”din mamma är en hora” – (Svar: Jasså?),

”Du ser ut som ett fruntimmer” – Svar: (Vad menar du med det? Jag förstår inte vad du menar ha ha ha ha),

”Du ser ut som en pedofil”- (Svar: Ja, självklart med din fantasi),

”jävla äckel” - (Svar: Tycker du det är mysigt med äckel?)

 ”Jag ska fan skjuta skallen av dig”- (Svar: …)  


Första gången blev jag väldigt ledsen, men idag blir jag stolt över att jag inte tar åt mig utan att jag istället omsätter känslorna till att fortsätta kämpa för det jag står för. Jag kan lova er läsare att de krafter som vill trycka ner mig kommer aldrig få vinna matchen.  Min blogg och jag kommer alltid att stå upp för åsikter om att man ska försöka gå sin egen väg, det är okej att vara udda, att sticka ut är någonting bra.


Avslutningsvis välkomnar jag er till min nya blogg: http://www.farbrorblas.blogspot.se och hoppas på att det ska bli lika givande och roligt där som det har varit på bloggportalen. – Hälsningar Torbjörn ”Farbror Blå” S. Branhill



 
Det är ett företag som jag har hört både positiva och negativa saker om. Jag kommer dock troligtvis att använda mig av det om jag får problem någon gång.
 
 

Fråga mig

100 besvarade frågor

Omröstning

Vet du vad en frivilligcentral är?
 Ja
 Nej

Bidra till bloggen

Alla bidrag är välkomna. Bloggen lyfter civilsamhället och frivilligt socialt arbete mer och andra politiska frågor. Alla pengar går till att bygga upp bloggen och annat för att lyfta politiska frågor. Det kan gälla Ulricehamns kommun eller riksfrågor. 

 

Swisha till: 070-2870484

Det här är jag

     

Get to know be better-video på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=AdMJjhuhHDQ&list=UUswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag gör videor på svenska, engelska och tyska. I mina videor på svenska heter jag "Farbror Blå" och i de på engelska samt tyska heter jag "Brandhill". Alla mina videor på tyska har undertexter på svenska så om du inte kan tyska är det inte något problem. Här är min youtube-kanal: 

https://www.youtube.com/channel/UCswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag är 26 år och politiskt aktiv i Liberalerna, har en populär blogg samt youtube-kanal med över 400 000 views, spelar piano, sjunger m.m.

 

Har varit distriktsordförande för LUF Kalmar och suttit som ersättare i en del lokala styrelser i Liberalerna tidigare Folkpartiet Liberalerna. 

 

Är intresserad av livet och allt som har med livet att göra. Poesi har alltid varit en stor del av mitt liv och på poeter.se delar jag med mig av mina dikter. Jag har pluggat internationella samhällsstudier på Linnéuniversitetet i Kalmar och har därmed läst idéhistoria, statsvetenskap, internationella samhällsstudier m.m. Jag var erasmusstudent i Bremen/Tyskland. I Tyskland pluggade jag statsvetenskap, engelska och tyska. (Terminen i Tyskland var under förra hösten)  Är hemma i Sverige nu och har en fil.kand. i statsvetenskap. Idag pluggar jag offentlig förvaltning, ledning och styrning på Göteborgs Universitet. 

 

Har du frågor, tankar eller något liknande till mig är det välkommet med kommentarer samt förslag om vilka typer av videor som jag ska göra m.m.

 

Politik: Talesperson för en realistisk och genomtänkt syn på politik. Jag älskar att diskutera och försöker göra mig involverad i politiken genom att diskutera frågor via flera olika synvinklar. Jag brinner för de mänskliga rättigheterna.  

 

Här är ett klipp från min tv-debut. Det var under valrörelsen i februari-månad 2014. (Om jag minns rätt)   

https://www.youtube.com/watch?v=Kn7dAJEdAnE 

 

Här är jag med i radion: 

P4 Kalmar - Debatt om vilka frågor som är de viktigaste ungdomsfrågorna: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=5889187 

 

I P3 om hot som jag fått som politiker och ordförande i LUF Kalmar: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspxprogramid=1646&artikel=5853654

Sök i bloggen

Translate my blog

Besökare

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Ranka blogg

bloggtopplista free counters
Free counters Affärsverksamhet bloggar Blogg listad på Bloggtoppen.se Twingly BlogRank PageRank bloggar Blogglista.se Kvalitetskatalog.se