Farbror Blå * Brandhill

Alla inlägg under februari 2011

Av Torbjörn S. Brandhill - 27 februari 2011 21:36


Vad är det?

 

Det skrämmer och skymmer.

Det smärtar, plattar ut, försvinner och fördömer.

Det spricker upp, begraver, förströr och deklinerar...

Vad är det?


                              Torbjörn S. Brandhill

 

Bloggtoppen.se" href="http://www.bloggtoppen.se/">Blogg listad på <a href=Bloggtoppen.se" border="0" /> bloggping www.nyligen.se/pinga/  www.farbrorbla.bloggplatsen.se

Av Torbjörn S. Brandhill - 26 februari 2011 15:17


Lite klassisk musik kultur ville jag flika in nu. Detta är bland det mest "galna" jag har hört. Jag kan bara säga: Amazing! Det är helt obegripligt men ändå begripligt. Helt obeskrivligt.


Bloggtoppen.se" href="http://www.bloggtoppen.se/">Blogg listad på <a href=Bloggtoppen.se" /> bloggping www.nyligen.se/pinga/  www.farbrorbla.bloggplatsen.se

Av Torbjörn S. Brandhill - 26 februari 2011 13:15


Det stämmer som Jan Björklund säger: att skolor som inte uppfyller kvalitén skadar elevernas skolgång. Det är ett bra initiativ av regeringen att i den nya skollagen göra reglerna strängare för friskolor.

  

Ett klipp om en friskolasom inte uppfyller elevernas förhoppningar:


Har friskolorna ökat segregationen?



Bloggtoppen.se" href="http://www.bloggtoppen.se/">Blogg listad på <a href=Bloggtoppen.se" /> bloggping www.nyligen.se/pinga/  www.farbrorbla.bloggplatsen.se

Av Torbjörn S. Brandhill - 19 februari 2011 23:50

Alexander Bard i debatt den 10 februari

http://svtplay.se/v/2323305/debatt/del_4_av_18?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,2330531/sb,p104688,1,f,-1


Skoldebatten: http://svtplay.se/v/2330435/debatt/del_5_av_18?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,2330531/sb,p104688,1,f,-1


 Eftersnack:


Jag måste faktiskt ge Belinda Olsson ett litet plus när det gäller torsdagens debatt. Någon vidare debatt kanske det inte var men hon ledde debatten i allafall ovanligt bra. Skoldebatten var alldeles för generell. Debattörerna var för fega och försvarande i sina åsikter. Det var ingen som stack ut hakan och sa att vissa inte borde vara lärare. Det blev något slags filmjölks- samtal om hur illa vissa lärare sköter sitt jobb. Jag kan inte förstå hur det kan finnas någon acceptans alls åt att lärare förstör skolelevers mognad som kunskapsbärare. Jag tycker det är för bedrövligt hur dålig handlingskraften är i svenska skolor. Lärare kan stanna kvar år efter år trots klagomål eftersom gammal vet väl bäst. Elev vet väl sämst? Jag tycker det är pinsamt och jag har själv mött ett hundratal elever som har fått sina betyg och sin skolgång förstörd på grund utav dåliga lärare. Något måste göras. Jag har inte lösningen men på något sätt känner jag att vi måste stärka och stötta elever med civilkurage mycket bättre. Mandaten för munkaveln när det gäller saklig och välmenande kritik från skolelever kan inte få ligga hos den berörde läraren.


Bloggtoppen.se" href="http://www.bloggtoppen.se/">Blogg listad på <a href=Bloggtoppen.se" /> bloggping www.nyligen.se/pinga/  www.farbrorbla.bloggplatsen.se

Av Torbjörn S. Brandhill - 18 februari 2011 13:58


 Hur kunde detta ske? Är hon helt dum i huvudet? Svaret är: Nej! siffran 40 000 miljarder sek var egentligen korrekt. 400 000 € var dock helt fel. Jag tycker att det har blivit en lite väl mycket stohej över detta klipp. Hon sa fel och erkände det efteråt.



Detta tycker jag var mycket värre:

 

 

Bloggtoppen.se" href="http://www.bloggtoppen.se/">Blogg listad på <a href=Bloggtoppen.se" /> bloggping www.farbrorbla.bloggplatsen.se  http://nyligen.se/ping/  http://ping.bloggportalen.aftonbladet.se/BlogPortalPing/ping/103023/4356822 http://di.se/Default.aspx?sr=6&tr=284006&rlt=0&pid=226278__ArticlePageProvider&epslanguage=sv 



Av Torbjörn S. Brandhill - 12 februari 2011 18:18

  • Belinda Olsson fick gärna förklara ämnet.


Regeringen säger enbart att det är lågkonjunkturens fel. Den första januari år 2011 höjde regeringen bostadsbidraget. Det vi måste börja förstå är att bidrag inte är en möjlig väg.  Men vad säger oppositionen? (S, V, Mp)


  "rätt till fasta jobb på heltid blir norm, samt stärkta socialförsäkringar". – Ska staten garantera. Lösningen på allt är en ny lag säger oppositionen. De säger att det är de ökade klyftorna som har gjort att det är så många fattiga. (Ironiskt att denna miserabla utveckling skedde under socialdemokraternas styre också)


Finns det ingen som tänker annorlunda? Finns det ingen som kommer med något nytt? Svaret är: Jo, det finns det! Liberaldemokraterna vill att lagarna ska göras om. De tror på att man ändrar strukturer genom att börja från grunden. En barnbalk är ett av liberaldemokraternas förslag. En lagstiftning där man inriktar sig ordentligt på barnen i vårt samhälle. Barnkonventionens huvudprinciper är a och o när det gäller våra barn:


  • Alla barn har samma rättigheter och lika värde.

  • Barnets bästa ska komma i främsta rummet vid alla åtgärder som rör barnet.

  • Varje barn har rätt att överleva, leva och utvecklas.

  • Barnet har rätt att uttrycka sina åsikter och få dem beaktade i alla frågor som berör honom eller henne.

    Liberaldemokraternas Alexander Bard framförde förutom barnbalk även ett till förslag från liberaldemokraterna i torsdagens ”Debatt” SVT, nämligen barnkonton. I slutet av ”Debatt” – programmet försvarade en ungdom det förslaget. (hon hade varit fattig när hon var liten) Jag tycker att det säger mer än vad jag någonsin skulle kunna säga om förslaget. Tummen upp absolut.


    "Barn till ensamstående föräldrar oftare är fattiga, liksom barn till föräldrar med utländsk bakgrund" säger Rädda Barnen i sin rapport om ökad "barnfattigdom" i Sverige.

  • Jag hade tänkt lägga upp en länk till torsdagens ”debatt” - program men den verkar dessvärre vara borttagen från SVT play.  Liberaldemokraterna är det enda partiet som ser framtiden och det är verkligen på tiden att ett sådant parti kommer in i den politiska debatten.

" title="http://Bloggtoppen.se">" target="_blank">Bloggtoppen.se">Blogg listad på <a href=Bloggtoppen.se" /> bloggping www.farbrorbla.bloggplatsen.se  www.nyligen.se/pinga/ http://ping.bloggportalen.aftonbladet.se/BlogPortalPing/ping/103023/4356822

Av Torbjörn S. Brandhill - 11 februari 2011 23:23

Minimilöner


Minimilön är den lägsta lön som en arbetsgivare får ge en arbetstagare  Minimilön är med andra ord en kontroll eller reglering av försäljningen av arbete.

 

I Sverige har man en annan lagstiftning än i flera andra länder när det gäller minimilöner. Det är inte lagstadgat i Sverige utan man inför minimilöner genom kollektivavtal mellan arbetsmarknadens parter. Det sker alltså utan någon direkt statlig inblandning. Fast arbetsmarknadens parter brukar inte kalla lönen minimilön utan grundlön alternativt ingångslön.


Jag hade först inget  emot minimilöner. Jag tänkte att man kanske kunde ändra reglerna lite men jag trodde verkligen på att ha "rena" minimilöner.   Flera socialliberaler och konservativa hade som ståndpunkt i mitten av 90-talet att minimilöner ökade arbetslösheten, särskilt bland lågproduktiva och yngre. Det finns en del fakta som styrker denna ståndpunkt till exempel: Gramlich kom fram till att höginkomstfamiljer blev rikare på bekostnad av att tonåringar blev arbetslösa i samband med minimilöner. Man har gått igenom de senaste decenniernas minimilönsforskning och konstaterat att en stor del av artiklarna kommit fram till att minimilöner är negativa för sysselsättningen. Efter att ha läst det är jag mycket mer kritisk till minimilöner.


Edward M. Gramlich, "Impact of Minimum Wages on Other Wages, Employment, and Family Incomes," Brookings Papers on Economic Activity, Volume 1976, number 2, pp. 409-461.)


Neumark, David & Wascher, William (2006), "Minimum Wages and Employment: A Review of Evidence from the New Minimum Wage Research", NBER Working Paper nr. 12663



" title="http://Bloggtoppen.se">" target="_blank">Bloggtoppen.se">Blogg listad på <a href=Bloggtoppen.se" /> bloggping www.farbrorbla.bloggplatsen.se  http://nyligen.se/ping/  http://ping.bloggportalen.aftonbladet.se/BlogPortalPing/ping/103023/4356822 http://di.se/Default.aspx?sr=6&tr=284006&rlt=0&pid=226278__ArticlePageProvider&epslanguage=sv 



Av Torbjörn S. Brandhill - 6 februari 2011 23:18


Här är några riktiga super politiker! Nu måste ni verkligen se denna debatt eftersom här är en debatt mellan två av våra mest meriterade politiker. Vem köper det? Jo, att de är meriterade kan vi nog alla hålla med om men ordet: super ihop med orden: politiker, debattörer kan vi nog stryka. I denna debatt använder till exempel Mona Sahlin ordet: "larvigt".


Bloggtoppen.se" href="http://www.bloggtoppen.se/">Blogg listad på <a href=Bloggtoppen.se" /> bloggping www.farbrorbla.bloggplatsen.se 

http://nyligen.se/ping/

Fråga mig

100 besvarade frågor

Omröstning

Vet du vad en frivilligcentral är?
 Ja
 Nej

Bidra till bloggen

Alla bidrag är välkomna. Bloggen lyfter civilsamhället och frivilligt socialt arbete mer och andra politiska frågor. Alla pengar går till att bygga upp bloggen och annat för att lyfta politiska frågor. Det kan gälla Ulricehamns kommun eller riksfrågor. 

 

Swisha till: 070-2870484

Det här är jag

     

Get to know be better-video på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=AdMJjhuhHDQ&list=UUswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag gör videor på svenska, engelska och tyska. I mina videor på svenska heter jag "Farbror Blå" och i de på engelska samt tyska heter jag "Brandhill". Alla mina videor på tyska har undertexter på svenska så om du inte kan tyska är det inte något problem. Här är min youtube-kanal: 

https://www.youtube.com/channel/UCswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag är 26 år och politiskt aktiv i Liberalerna, har en populär blogg samt youtube-kanal med över 400 000 views, spelar piano, sjunger m.m.

 

Har varit distriktsordförande för LUF Kalmar och suttit som ersättare i en del lokala styrelser i Liberalerna tidigare Folkpartiet Liberalerna. 

 

Är intresserad av livet och allt som har med livet att göra. Poesi har alltid varit en stor del av mitt liv och på poeter.se delar jag med mig av mina dikter. Jag har pluggat internationella samhällsstudier på Linnéuniversitetet i Kalmar och har därmed läst idéhistoria, statsvetenskap, internationella samhällsstudier m.m. Jag var erasmusstudent i Bremen/Tyskland. I Tyskland pluggade jag statsvetenskap, engelska och tyska. (Terminen i Tyskland var under förra hösten)  Är hemma i Sverige nu och har en fil.kand. i statsvetenskap. Idag pluggar jag offentlig förvaltning, ledning och styrning på Göteborgs Universitet. 

 

Har du frågor, tankar eller något liknande till mig är det välkommet med kommentarer samt förslag om vilka typer av videor som jag ska göra m.m.

 

Politik: Talesperson för en realistisk och genomtänkt syn på politik. Jag älskar att diskutera och försöker göra mig involverad i politiken genom att diskutera frågor via flera olika synvinklar. Jag brinner för de mänskliga rättigheterna.  

 

Här är ett klipp från min tv-debut. Det var under valrörelsen i februari-månad 2014. (Om jag minns rätt)   

https://www.youtube.com/watch?v=Kn7dAJEdAnE 

 

Här är jag med i radion: 

P4 Kalmar - Debatt om vilka frågor som är de viktigaste ungdomsfrågorna: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=5889187 

 

I P3 om hot som jag fått som politiker och ordförande i LUF Kalmar: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspxprogramid=1646&artikel=5853654

Sök i bloggen

Translate my blog

Besökare

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Ranka blogg

bloggtopplista free counters
Free counters Affärsverksamhet bloggar Blogg listad på Bloggtoppen.se Twingly BlogRank PageRank bloggar Blogglista.se Kvalitetskatalog.se