Farbror Blå * Brandhill

Alla inlägg under oktober 2012

Av Torbjörn S. Brandhill - 21 oktober 2012 19:10

Väldigt många väljer att inte bära reflexer. Många tänker nu: ”Ska han gnälla om att folk ska bära reflexer?”. Svaret är: - Nej, jag tänker inte tjata om att folk ska ha reflexer utan bara nämna några intressanta och roliga saker om reflexer.  Ett presenttips vill jag ändå ge: Ge reflexer som present till någon. Det finns de som tar en sådan present som en förolämpning, som en form av antydan att man inte tar det försiktigt när man vistas ute i trafiken. Mitt råd är: Uppfatta det inte som en förolämpning utan som en uppmaning om att han/hon inte vill att det ska hända dig något. När inser folk att reflexer verkligen gör skillnad? Ja, de flesta brukar ändra uppfattning när de har tagit sitt körkort och är ute en kväll och kör. Plötsligt kommer en mötande gångare som föraren upptäcker först när den mötande står bara några tiotalsmeter snett framför bilen. Personen springer fort åt sidan, kastar sig, du får en chock och muttrar surt inne bilen om varför folk inte bär reflexer. Flera kan skriva under på att folk borde ha reflexer, men det brukar oftast stanna vid ett ”borde”. Hur stor skillnad gör en reflex då? En riktig körteoribitare... Det finns självklart en massa statistik, men bara det faktum att inställningen ändras när man får körkort besvarar frågan utan att använda statistik. Det blir tryggare samt behagligare för alla som vistas ute i trafiken.


Jag måste bara nämna en rolig diskussion som jag hörde för flera år sedan. Det var en lärare och en elev som diskuterade om man skulle ha reflex eller inte. Läraren blev smått förbannad på eleven, eftersom eleven hade sin egen tes om säkerhet i trafiken. Kan tyckas något fyndig tes, men relativt meningslös i en ha eller inte ha reflex diskussion. (Diskussionen var inte inne ett klassrum, utan i korridoren utanför vårt klassrum)


Läraren: "Hur kan du vara så ansvarslös och egoistisk? Du bryr dig bara om dig själv! Tänk på alla andra som får ett gigantiskt straff bara på grund av din dumhet! Ha reflex på morgonen. Jag kan köpa dig en reflex om det är så…"


Eleven: ”Nej, det tänker jag inte ha. Reflexer spelar fan ingen roll i trafiken! Gångare rör sig inte på vägen! Om vi byggde trottoarer överallt så skulle det inte ske några olyckor.” – Jag vet inte om personen i fråga kommer ihåg att han/hon sa det här.


Läraren: ”Hur skulle det gå till?”


Eleven: ”Vi kan ha diken där det inte går att ha trottoarer…” När han/hon sa detta gick jag därifrån med ett stort smile och ett gapskratt kröp fram när jag var utom synhåll för dem. Läraren borde ha påpekat dock att reflexer gör att vi syns när vi vistas ute i trafiken och att olyckor sker när vi korsar vägen. Hade varit intressant att fortsätta lyssna på diskussionen. Vad underbart det är att ha ett sådant här minne. (I dubbelbemärkelse) – Hälsningar Farbror Blå

Av Torbjörn S. Brandhill - 20 oktober 2012 22:42


En riktigt underbart bra blåsning i repris. Det märks att vissa tv-program var mycket bättre förr. Vad gammal och klyschig man lät nu? Ja, men det kan man säga med belåtenhet när man ser sådana här gamla godingar. - Hälsningar Farbror Blå


Del 1:


 
Vissa bagerier är helt enkelt inte kapabla att baka bra. Hur kan man misslyckas med en vetelängd?
 
 
 
 
En härlig närbutik med just de saker som man behöver då man glömt någon enstaka ingrediens. Trevlig personal är det också på stället.
 
 
 

Av Torbjörn S. Brandhill - 19 oktober 2012 20:10

Från knepiga formuleringar till etik och moral. Vad är rätt? och Vad är fel? - Hälsningar Farbror Blå

Av Torbjörn S. Brandhill - 19 oktober 2012 20:03

Från knepiga formuleringar till etik och moral. Vad är rätt? och Vad är fel? - Hälsningar Farbror Blå



 
Det finns ett bra utbud och hemsidan är väldigt lätt att bemästra. Priserna upplever jag dock är lite väl höga.
 
 
 
Av Torbjörn S. Brandhill - 17 oktober 2012 18:17

Hur får Mikael Damberg ihop dessa två påståenden: "Regeringen har en åtstramande budget" och Regeringen är för expansiva, de kör över Anders Borg om budgetutrymmet så Borg får släppa på sina regelverk. Hans svar blir nog lika undvikande som alla hans svar var under hela debatten i riksdagen.


Han fick en fråga av Jan Björklund två gånger under debatten. Frågan handlade om varför de kompenserar kommunerna och landstingen när de har påstått att deras förslag om att höja arbetsgivaravgiften med 16 miljarder för arbetsgivare som anställer unga inte kommer att ge några negativa effekter. Det enda vi fick som var en massa kullebyttor av ord utan konkret mening. Med andra ord han undvek att svara på frågan.


Han kunde inte svara på Åsa Romsons fråga om Socialdemokraternas syn på huruvida papperslösa vuxna flyktingar ska erbjudas gratis sjukvård. Jag tycker inte att papperslösa vuxna ska erbjudas gratis sjukvård. Känner socialdemokraterna inget ansvar för de regelverk som finns idag? Vad är erat svar socialdemokraterna?


Han kunde inte svara Jonas Sjöstedt om Socialdemokraternas syn på vinster i välfärden. Frågan var: Varför är det omöjligt att förbjuda Jag håller med om att vänsterpartiet har ett extremt ställningstagande i frågan som är uppåt väggarna. Men Mikael Dambergs svar var näst intill tillintetsägande.


Han kunde inte heller svara på Jimmie Åkessons fråga om Socialdemokraternas syn på migrations-/integration-situationen i Sverige.


Jag har bara några avslutande frågor till Socialdemokraterna: Hur tänker ni? Var är beskeden?


Se efter själv här är debatten: http://www.svtplay.se/klipp/357600/partiledardebatten-oktober-2012-mikael-damberg-s


Avslutande kan jag tipsa om Min Sanning som sändes igår med Kjell-Olof Feldt: http://www.svtplay.se/video/356429/del-7


Här är han med i Oförutsett någon gång under senare 1980-talet: Skulle tro mellan 1986 eller 1987. http://www.svtplay.se/klipp/70223/kjell-olof-feldt 


 - Hälsningar Farbror Blå -

Av Torbjörn S. Brandhill - 14 oktober 2012 18:42

Har du reflekterat över det? Hur brukar du tänker när du handlar underkläder? Är det något man reflekterar över? Har du reflekterat över det ens? Det är intressant med alla dessa frågor som riktar sig till att ifrågasätta det man tar för givet. Vi handlar utan att reflektera över varför vi gör våra val. Självklart, finns det folk som vet exakt hur de tänker och de har sina ramar och regler uppsatta redan innan de ska shoppa underkläder. Är detta en mans- eller kvinnofråga? Nästan hela modeindustrin är kvinnobaserad, vilket säger en hel del utan att säga mer än en mening. Frågan kan dock ställas till båda könen ändå. Vi kommer alltid att behöva handla nya underkläder och det står fritt för dig att reflektera över dina köp eller inte. Men jag utmanar dig! Nästa gång du handlar ställ dig och fundera i någon minut innan du väljer och reflektera över ditt köp. Jag menar inte att du ska fundera över om varan är för dyr, utan vad du har för argument som stärker det val du tänker göra. Flera tänker nog att de agerar instinktivt, men stämmer det? Försök lista ut det. Styr du dig själv eller blir du omedvetet påverkad av saker utanför butiken samt inne i butiken? Det är alltid kul att undersöka sådana saker, eftersom resultatet överaskar nästan alltid. Jag får nöja mig med den uppgiften annars kommer ni inte kunna komma ihåg allt nästa gång ni ska handla underkläder. Prova även att göra det på nätet om du brukar handla kläder på nätet. Vad är skillnaden? Känner du någon skillnad? Är det någon annat som påverkar dig omedvetet? Var din egen detektiv. – Hälsningar Farbror Blå

Av Torbjörn S. Brandhill - 13 oktober 2012 00:57

    Jag och allt annat kan man beskriva det här blogginlägget med. Jag och en märklig fråga som jag fotade för länge sedan när jag gjorde körteori. Den är väldigt komisk och jag undrar vad en djupt religiös skulle svara på frågan. Svaret torde vara uppenbart, men det är väldigt svårt för religion att inse att moral är något som vi utvecklar genom erfarenheter. Jag har även helt off topic skrivit en ny dikt som jag beskriver så här:  "Ny dikt om att känna sig älskad, hur man känner att man duger, samt hur man älskar andra. Läs och känn efter vad ni känner samt tänker på när ni läser dikten." -

http://www.poeter.se/viewText.php?textId=1534292 - Hälsningar Farbror Blå

 

          - Jag tycker jag ser rakt in i mig själv i den här bilden. Blicken är obehaglig tycker jag. ;)

Av Torbjörn S. Brandhill - 11 oktober 2012 14:46

Några bilder på mig från Öland närmare bestämt Färjestaden. Idéhistorian har börjat på riktigt nu. Går igenom om det låter när ett träd faller i skogen om ingen är där och hör trädet falla. Fundera på den ni! - Hälsningar Farbror Blå

Fråga mig

100 besvarade frågor

Omröstning

Vet du vad en frivilligcentral är?
 Ja
 Nej

Bidra till bloggen

Alla bidrag är välkomna. Bloggen lyfter civilsamhället och frivilligt socialt arbete mer och andra politiska frågor. Alla pengar går till att bygga upp bloggen och annat för att lyfta politiska frågor. Det kan gälla Ulricehamns kommun eller riksfrågor. 

 

Swisha till: 070-2870484

Det här är jag

     

Get to know be better-video på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=AdMJjhuhHDQ&list=UUswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag gör videor på svenska, engelska och tyska. I mina videor på svenska heter jag "Farbror Blå" och i de på engelska samt tyska heter jag "Brandhill". Alla mina videor på tyska har undertexter på svenska så om du inte kan tyska är det inte något problem. Här är min youtube-kanal: 

https://www.youtube.com/channel/UCswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag är 26 år och politiskt aktiv i Liberalerna, har en populär blogg samt youtube-kanal med över 400 000 views, spelar piano, sjunger m.m.

 

Har varit distriktsordförande för LUF Kalmar och suttit som ersättare i en del lokala styrelser i Liberalerna tidigare Folkpartiet Liberalerna. 

 

Är intresserad av livet och allt som har med livet att göra. Poesi har alltid varit en stor del av mitt liv och på poeter.se delar jag med mig av mina dikter. Jag har pluggat internationella samhällsstudier på Linnéuniversitetet i Kalmar och har därmed läst idéhistoria, statsvetenskap, internationella samhällsstudier m.m. Jag var erasmusstudent i Bremen/Tyskland. I Tyskland pluggade jag statsvetenskap, engelska och tyska. (Terminen i Tyskland var under förra hösten)  Är hemma i Sverige nu och har en fil.kand. i statsvetenskap. Idag pluggar jag offentlig förvaltning, ledning och styrning på Göteborgs Universitet. 

 

Har du frågor, tankar eller något liknande till mig är det välkommet med kommentarer samt förslag om vilka typer av videor som jag ska göra m.m.

 

Politik: Talesperson för en realistisk och genomtänkt syn på politik. Jag älskar att diskutera och försöker göra mig involverad i politiken genom att diskutera frågor via flera olika synvinklar. Jag brinner för de mänskliga rättigheterna.  

 

Här är ett klipp från min tv-debut. Det var under valrörelsen i februari-månad 2014. (Om jag minns rätt)   

https://www.youtube.com/watch?v=Kn7dAJEdAnE 

 

Här är jag med i radion: 

P4 Kalmar - Debatt om vilka frågor som är de viktigaste ungdomsfrågorna: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=5889187 

 

I P3 om hot som jag fått som politiker och ordförande i LUF Kalmar: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspxprogramid=1646&artikel=5853654

Sök i bloggen

Translate my blog

Besökare

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Ranka blogg

bloggtopplista free counters
Free counters Affärsverksamhet bloggar Blogg listad på Bloggtoppen.se Twingly BlogRank PageRank bloggar Blogglista.se Kvalitetskatalog.se